Maahanmuuttajat, ammatit ja osaaminen -seminaari Turussa 31.10.–1.11.2018

Off

Maahanmuuttajat, ammatit ja osaaminen -seminaari 31.10.–1.11.2018 toi sateiseen Turkuun yli sata maahanmuuttoalan ammattilaista Suomesta ja muualta Itämeren alueelta. Tapahtuman järjestivät Turun ammatti-instituutti sekä AboaNova- ja Nuotta-hankkeet yhdessä opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa, ja se oli Maahanmuuttajien ammatillinen koulutus -kehittämisohjelman loppuseminaari.

Ensimmäisen koulutuspäivän aikana keskityttiin ammatillisen koulutuksen reformiin ja maahanmuuttajien kotoutumisen hyviin käytäntöihin. Tilaisuuden aloittaneessa opetus- ja kulttuuriministeriön puheenvuoroissa kuultiin muun muassa Maahanmuuttajien ammatillinen koulutus ja NAO-kehittämisohjelmien tuloksia ja suunnattiin katse kehittämisohjelmien jälkeiseen aikaan.

Päivän aikana tutustuttiin myös maahanmuuttajien osaamisohjelman tuloksiin ja vaikutuksiin. Konkreettisten esimerkkien avulla esiteltiin kehittämishankkeissa toimivaksi todettuja koulutusmalleja luokkaopetuksesta rakenteellisiin kokeilutuloksiin. Päivän päätteeksi virittäydyttiin Taito-ohjelman tavoitteisiin ja siihen, miten MAO- ja NAO-ohjelmien työtä opiskelijoiden perustaitojen tukemiseksi jatketaan tulevaisuudessa.

Toisena päivänä ohjelmassa oli pienryhmätyöskentelyä aiheinaan Suomen ja Itämeren alueen maahanmuuttajien kotoutuminen eri näkökulmista niin suomen kuin englannin kielillä. Alustusten jälkeen osallistujat pääsivät yhdessä pohtimaan muun muassa kolmannen sektorin roolia kotoutumisen tukena, kielitietoisuuden merkitystä ammatillisessa oppimisympäristössä ja maahanmuuttajien työllistymistä Turun seudun kaltaisilla kasvualueille. Vilkkaan keskustelun ja työryhmien tulosten koonnin jälkeen seminaari huipentui VTT Antti Maunun luentoon yhteisöllisyyden merkityksestä yhteiskuntaan, opintoihin ja työelämään kiinnittymisestä.