Saavutettavuusseloste

Tämä seloste on laadittu 16.10.2020

Sivuston on täytettävä EU:n saavutettavuusdirektiivin sekä WCAG 2.1 -kriteeristön A ja AA-tason vaateet. Teemme vuoden 2020 aikana töitä sivuston teknisen ja sisällöllisen saavutettavuuden parantamiseksi. Tässä saavutettavuusselosteessa kerrotaan, miten Koulutustakuu-sivustossa noudatetaan lakia digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, mitä puutteita sivuston saavutettavuudessa on ja miten voit antaa meille palautetta saavutettavuusongelmista.

Miten olemme testanneet saavutettavuutta?

Tämän saavutettavuusselosteen huomiot perustuvat Turun kaupungin saavutettavuusohjeistuksiin sekä sivuston ylläpitäjän arvioon. Arvioinnissa on hyödynnetty saavutettavuuden tarkistustyökaluja (WAVE ja WebAIM).

Miten saavutettava Koulutustakuu-sivusto on?

Uusien Koulutustakuu-sivustojen luomisessa saavutettavuus huomioidaan alusta lähtien. Koulutustakuu-sivusto on perustettu vuonna 2009. Verkkosivustomme ei ole kaikilta osin vielä vaatimusten mukainen. Sivusto koostuu useista eri hankkeissa tuotetuista sivustoista, esimerkiksi blogeista ja opetuksen muista sivuista. On mahdollista, että yksittäisillä sivustoilla esiintyy erilaisia saavutettavuuspuutteita. Puutteita pyritään korjaamaan niiden havaitsemisen jälkeen. Koulutustakuu-sivustoa kehitetään jatkuvasti saavutettavuuden korjaamiseksi niin teknisesti kuin sisällöllisestikin.

Havaittavia puutteita:

• Sivusto sisältää otsikoita, joita ei ole merkitty oikeilla otsikkotasoilla
  • Kaikki sivuston kuvat eivät sisällä tekstivastinetta (alt-tekstejä)
  • Osalta sivustolle ladatuista videoista puuttuu tekstitys
  • Osa sisältöjen upotuksista eivät ole saavutettavia, esimerkiksi videoupotukset
  • Tiedostot: kaikki sivuston tiedostot (PDF ja Word) eivät ole saavutettavia
  • Valikon toimivuutta on kehitettävä
  • Kaikki linkkitekstit eivät ole kuvaavia
  • Siirtymälinkki puuttuu
  • Kaikilla nappuloilla ei ole riittävän erottuvaa tyyliä
  • Sivuston kaikki värit ja kontrastit eivät ole kaikille saavutettavia

Saavutettavuusvaatimukset eivät koske tiettyjä sisältöjä

Verkkopalvelusta ulos ohjaavien linkkien takaa löytyvä digitaalinen palvelu tai verkkosivusto on kyseisen palvelun tarjoajan vastuulla ja sen saavutettavuus on kuvattu omassa saavutettavuusselosteessaan.

Aluehallintoviraston ohjeistuksen mukaan sivuston vanhoja videoita ei tarvitse muokata takautuvasti saavutettavuusvaatimusten mukaisiksi.

Huomasitko saavutettavuuspuutteen?

Jos löydät ongelmia, joita ei ole kuvattu tällä sivulla, ilmoita niistä meille ja teemme parhaamme puutteiden korjaamiseksi. Vastaamme yleensä viikon sisällä. Lain mukainen vastausaika on enintään 14 vuorokautta. Palautetta saavutettavuudesta voit antaa sähköpostilla sivistystoimiala.projektitoimisto(at)turku.fi

Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto

Saavutettavuuden valvonnan yksikkö

www.saavutettavuusvaatimukset.fi

saavutettavuus(at)avi.fi puhelinnumero