AAVA-hanke loppukilpailussa – ammatillisen koulutuksen hyvät käytännöt palkitaan Wienissä 9.11.

Off

Turun kaupungin sivistystoimialan hallinnoima AAVA – Avoin väylä ammattiin -hanke on valittu kahden parhaimman ammatillisen koulutuksen kehittämishankkeen joukkoon kilpailemaan Euroopan komission ESF VET award -palkinnosta. Voittaja valitaan euroopanlaajuisella äänestyksellä, joka on auki 7.11. asti.

Euroopan ammattitaitoviikon päätöstapahtumassa Wienissä 9.11.2018 palkitaan joukko parhaimpia ammatillisen koulutuksen kehittämishankkeita, toimijoita ja hyviä käytäntöjä. Palkintokategorioita on useita, ja voittajat valitaan äänestyksellä tuomariston loppukilpailuun kuhunkin palkintokategoriaan asettamasta kahdesta ehdokkaasta.

Käy tutustumassa ehdokkaisiin ja anna äänesi 7.11. mennessä Euroopan ammattitaitoviikon nettisivulla

AAVA-hanke on ehdolla European Funding for Excellence -palkintokategoriassa.

AAVA-hankkeessa kehitettiin Avoimet ammatilliset opinnot -palvelu, joka tarjoaa kaikille joustavan tavan hankkia opinnoissa sekä työelämässä tarvittavaa osaamista eri elämäntilanteissa. Jotta opiskelu on mahdollista kaikille asuinpaikasta riippumatta, tapahtuu opiskelu verkossa itsenäisesti tai opettajan johdolla. Palvelun ja avointen verkko-opintojen kehittämiseen ja kokeiluihin osallistui yli 2 000 nuorta ja aikuista sekä ohjauspalveluiden asiantuntijaa. Hankkeen toteuttajaorganisaatiot ylläpitävät ja kehittävät yhdessä palvelua ja sen avointen opintojen tarjontaa projektin päätyttyä tänä kesänä.

– Olemme rakentaneet yhdessä ainutlaatuisen palvelun toiselle asteelle ja olemme projektiryhmässä otettuja saamastamme positiivisesta huomiosta. Ammatillisten opintojen tarjoaminen verkko-opintoina avoimesti kenelle hyvänsä on vaatinut paljon innovointia ja luovaa ajattelua, kommentoi projektipäällikkö Jaana Kilpinen.

– Opiskelijat ovat testanneet ja antaneet palautetta palvelusta. Se ei ole vielä valmis, vaan se kehittyy ja laajenee koko ajan, kertoo Turun ammatti-instituutin rehtori Päivi Lehtinen.

Lisätietoja Avoimet ammatilliset opinnot -palvelusta ja opintotarjonnasta: Avoimet ammatilliset opinnot -palvelu

Avointen opintojen palvelun ovat kehittäneet yhdessä Turun ammatti-instituutti, Turun iltalukio, Turun suomenkielinen työväenopisto, Turun Aikuiskoulutuskeskus, Länsirannikon Koulutus Oy WinNova, Novida ammattiopisto ja lukio, Salon seudun ammattiopisto ja Stadin ammattiopisto.

Lisätietoja:

Projektipäällikkö Jaana Kilpinen, puh. 050 428 3154, jaana.kilpinen@turku.fi

ESF VET award -palkinnon tarkoituksena on nostaa esille hankkeita, joissa on kehitetty erinomaisia käytäntöjä varmistamaan, että nuoret suorittavat tutkinnon loppuun saavuttaen työelämässä vaadittavat tiedot ja taidot. Euroopan komissio jakaa palkinnon yhdelle ansioituneelle Euroopan sosiaalirahaston rahoittamalle hankkeelle European Vocational Skills Week 2018 -tapahtuman yhteydessä Wienissä. Euroopan ammattitaitoviikkoa (European Vocational Skills Week) vietetään 5.-9.11.2018.