NOPSAN VOITTO – Taitaja-kisoissa kultaa!

Off

Taitaja2018-kisat järjestettiin tänä vuonna Tampereella 14.–17.5.2018. Varsinais-Suomen Nopsa-hanke osallistui Taitaja-kisoihin omalla joukkueella: Leo Fagerholm (Turun AMK), Janne Ikonen (Turun AMK), Meri Laaksonen (Turun ammatti-instituutti) ja Jesse Lundell (Turun ammatti-instituutti). Joukkue kilpaili konepajatekniikan lajissa ja voittivat kultaa.

Tavoite

• Toimintamallin kehittäminen Taitaja-toiminnan hyödyntämiseksi opiskelijoiden siirtymän (AO–AMK) tukemisessa ja osaamisen tunnistamisessa
  • Kone- ja tuotantotekniikan vetovoimaisuuden parantaminen
  • Opintopolun ja sujuvan siirtymän kehittäminen
  • Kokonaan uuden lajin luominen Taitaja-kilpailuun
  • Näytöslajina kisoissa, kutsumenettely, ei semifinaaleja
  • Ikäraja 32 v.

Karkea tehtävänkuvaus

• Yhteistyöyritykset ovat olleet mukana tehtäväsuunnittelussa
  • Robottitarttujan suunnittelu 3D-kappaleiden siirtämiseen ja kokoonpanotaulun suunnittelu ja valmistus
  • Mallintaminen, 3D-tulostus, perinteisiä konepajatyövaiheita, robotin ohjelmointia, arviointi
  • Ennakkotehtävänä suunnitella ja mallintaa kokonaisuus, jonka lähtötiedot ovat erilaiset, kuin lopullisen tehtävän
  • Tiimin toiminta eli tehtävien jakautuminen ja tiimin työskentely kilpailupäivien aikana oli tuomariston tarkkailussa

Tiimiytyminen

Turun joukkue kasattiin kokoon helmikuun loppupuolella ja harjoittelu aloitettiin maaliskuun alussa. Alusta alkaen joukkueen valmentajat Markku Simpanen (Turun ammatti-instituutti) ja Pekka Törnqvist (Turun AMK) tekivät joukkueelle selväksi tiimityön merkityksen harjoittelun ja kilpailun aikana. Tiimi hitsaantui todella hyvin kevään aikana yhteen ja kaikille jäsenille löytyi oma roolinsa tiimissä. Kevään aikana yhteisiä harjoituksia oli noin kahden viikon välein ja lisäksi ammatti-instituutin ja ammattikorkeakoulun opiskelijat harjoittelivat omina ryhminään. Kaiken kaikkiaan, vaikka oppilaat olivat eri kouluista, pystyivät he työskentelemään tehokkaana ja innovatiivisena tiiminä.

Huippuosaamista ja yhteistyötä

Taitaja2018-kilpailuissa Tampereella joukkue osoitti hyvää tiimihenkeä myös tuomaristolle, joka arvioi tiimin työskentelyä. Innovatiivisuus näkyi joukkueen toiminnassa 3D-tulostuksen myötä, koska tulostimen käyttöaikaa ei ollut rajoitettu mitenkään (muille konepaja-alan koneille oli annettu rajoitettu käyttöaika). Kolmen päivän aikana joukkue osoitti hyvää kestävyyttä ja iloista mieltä. Lopputuloksena oli selkeä voitto hyvällä pistemäärällä (91/100).

Yhteenvetona voidaan todeta järjestäjien ja osallistuneiden muiden tiimien valmentajien kanssa käytyjen keskusteluiden pohjalta, että konepajatekniikan lajille on käyttöä Taitaja-kilpailuissa. Tätäkin tärkeämpänä pidettiin oppilaitosten yhteistyömuotoa, koska se palvelee sekä toisen asteen että ammattikorkeakoulujen opiskelijoita niin opiskelussa kuin myös tulevaisuudessa työelämässä.

Lisätietoja:

Markku Simpanen, Turun ammatti-instituutti

markku.simpanen@turku.fi

Pekka Törnqvist, Turun ammattikorkeakoulu

pekka.tornqvist@turkuamk.fi

Nopsa-hankkeen rahoittajana toimii Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus.