Opinto-ohjaajan hankepohdintoja hankkeen loppuvaiheessa Vaasassa

Aloitin Lukion työelämäkumppanit -hankkeessa Vaasan lyseon lukiossa pilottiopettajana lukuvuoden 2019-2020 toukokuussa jatkaen opinto-ohjaajakollegani jalanjäljissä. Lisäksi aloitin syksyllä 2020 lukiomme yhtenä korkeakoulukoordinaattorina vastaten erityisesti yhteistyöstä Vaasan ammattikorkeakoulun kanssa. Vaasan lyseon lukion opinto-ohjaus oli jo saanut useita uusia sisältöjä ja käytänteitä Lukion työelämäkumppanit –hankkeen avulla, ja nyt näitä hyväksi havaittuja ja todettuja käytänteitä ylläpidetään kehittäen edelleen opinto-ohjauksen muovautuessa muuttuvassa lukiomaailmassa.

Keväästä 2020 saakka jyllännyt koronapandemia on vaikuttanut lukiomme arkeen ja aiemmin hyväksi havaittuja käytänteitä ei ole saatu toivotulla tavalla toteutumaan esimerkiksi tänä lukuvuonna 2020-2021. Kuitenkin oli ilo jatkaa yhteistyötä Vaasa Entrepreneurship Societyn kanssa: opinto-ohjauskurssin oppitunnilla opiskelijat pääsivät kuulemaan start up –yrittäjyydestä VES:n puheenjohtajan kertomana. Opiskelijat saivat ideoida omia start up –yrityksiä, joista parhaimmat ideat totta kai palkittiin.

Yhteistyö vaasalaisten korkeakoulujen kanssa on lisääntynyt entisestään, sillä suoraväylien lisäksi opiskelijoille tarjotaan mahdollisuutta tutustua korkeakouluopintoihin jo lukioaikana valitsemalla itselleen korkeakoulujen tutustumiskursseja osaksi omaa opiskelusuunnitelmaa. Lukuvuonna 2020-2021 jatkettiin yhteistyötä Vaasan yliopiston kanssa: heidän lukiolaisille suunnatuilla verkkopohjaisilla kursseilla on mahdollisuus tutustua kauppatieteiden, hallintotieteiden ja viestintätieteiden opiskeluun. Vaasan ammattikorkeakoulun, VAMK:n, tarjoamilla tutustumiskursseilla on mahdollista kurkistaa ammattikorkeakouluopintoihin osallistumalla valitsemalleen liiketalouden, sosiaali- ja terveys- tai tekniikan alan kurssille yhdessä VAMK:n opiskelijoiden kanssa. Nämä tutustumiskurssit toteutetaan korkeakoulun tiloissa. Lukuvuonna 2020-2021 nämä VAMK:n tutustumiskurssit eivät toteutuneet johtuen niin VAMK:n kuin lukiommekin siirtyessä etäopetukseen pitkin lukuvuotta. Suunnitelmissa kuitenkin on tuoda tämä mahdollisuus takaisin lukiolaisillemme seuraavana lukuvuonna.

Tutustumiskurssien lisäksi lukiolaisillemme halutaan jatkossakin tarjota mahdollisuutta osallistua Ammattikorkeakoulu- ja YliopistoTET-päivään missä tahansa vaiheessa lukuvuotta. Tämä korkeakouluTET-päivä lanseerattiin syksyllä 2019 Vaasan yliopiston ja VAMK:n kanssa lukiomme taksvärkkipäivän yhteydessä. TET-päivän tarkoituksena on, että lukiolainen seuraa korkeakouluopiskelijan opiskelupäivää ja samalla tutustuu syvemmin itseä kiinnostavaa alaan ja uravaihtoehtoihin. Päivän aikana on oiva tilaisuus kysyä korkeakouluopiskelijalta itseä mietityttäviä asioita liittyen kyseiseen alaan ja korkeakouluopiskeluun. Opinto-ohjauksen näkökulmasta TET-päivä on hieno mahdollisuus saada tukea omille jatko-opinto- ja urasuunnitelmille, joten tälle kehitetylle käytännölle toivotaan jatkumoa seuraavana lukuvuonna.

Kuvateksti: Vaasan lyseon lukiolaisia tutustumassa korkeakouluopintoihin TET-päivänä. (Kuva: Taru Leikas)

Henna Saarikoski

Vaasan lyseon lukio