Game jam pyöräytti koronakriisin opit mahdollisuuksiksi

Game jam pyöräytti koronakriisin opit mahdollisuuksiksi

Lukiolaiset ja ICT-alan toimijat käsittelivät työelämää ja tiimitaitoja rennolla otteella virtuaalisessa päätöstapahtumassa

Turun yliopiston oppimisanalytiikan keskuksen koordinoima virtuaalinen tapahtumasarja huipentui toukokuussa, kun yliopiston projektitiimi sekä kansainvälinen pelinkehittäjäjärjestö IGDA Finland järjestivät lukiolaisille Game jam -viikonlopputapahtuman 7.-9.5.2021. Korona-aikana täysin etänä toteutettuun virtuaalifoorumiin oli kutsuttu alan organisaatioiden lisäksi tietotekniikasta ja pelialasta kiinnostuneita lukio-opiskelijoita Lukion Työelämäkumppanit -projektin kohdealueilta Varsinais-Suomesta, Satakunnasta ja Pohjanmaalta.


Teemana oppiminen ja mukautuminen korona-aikana

Oppimisanalytiikan keskuksen projektikoordinaattori Pekko Lindblom taustoittaa, että tapahtuman teemana toiminut otsikko ”Together – Social distancing made so social” pyrki herättelemään nuorten ajatuksia myönteisistä vastavoimista koronakriisissä. ”Oikeastaan kyse oli vastavedosta vielä tuolloin vallinneiden poikkeusolosuhteiden ja synkkyyden keskellä. Halusimme käsitellä hiljaisia signaaleja sekä niitä korona-aikana syntyneitä ilmiöitä ja oppeja, jotka ovat vaikuttaneet nuorten kokemuksiin osallisuudesta ja kanssakäymisestä.”, Lindblom tiivistää. Sosiaalinen eristäytyneisyys on vaikuttanut negatiivisesti paitsi yhteiskuntaan ja elinkeinoelämään, myös heikentävästi nuorten hyvinvointiin. Tähän tilanteeseen Game Jam pyrki tuomaan uutta ajateltavaa ja koettavaa.

Ready for some action? Grafiikka: Kehittäjätiimi Jykät.


Uusia ideoita ja toteutuksia

Kehittämistapahtuman aluksi yhteistyökumppanit ICT- ja pelialalta toivat omat tervehdyksensä osallistujille. Kuulimme Suomen pelialan grand-old-man Koopee Hiltusen puheenvuorossa läpileikkauksen toimialan kehityskuluista nykytilaan Neogames ry:n silmin. Hiltunen nosti esiin erityisesti yhteisöllisyyden merkityksen pelialan tiimityössä, hänen mukaansa yhdessä tekemisen henki on johtanut usean suomalaisen pelin menestykseen. Sofokus Oy:n Veera Paananen reflektoi nuorille matkaansa korkeakouluopiskelijan arjesta kohti työelämää. Hän esitteli myös yhtiölleen tärkeitä työhyvinvointia koskevia teemoja ja käytäntöjä, kuten Better Mondays -konseptia. Ennen starttia fasilitaattorimme Natasha Skult kertoi vielä lukiolaisille IGDA Finlandin tarjoamista mahdollisuuksista ja jatkuvasti kehittyvistä pelinkehittäjäverkostoista. Osallistujat pääsivät kuulemaan asiantuntijapuheenvuoroja ja yrityskumppanien esityksiä, jotka valottivat sekä pelialan luonnetta että edessä häämöttävän opiskelu- ja työelämän siirtymäkohtia.

Tutkimuskoordinaattori Tomi Rautaoja Turun yliopistosta kertoo, että tapahtuman ensimmäisenä päivänä Zoomin välityksellä seurattujen demojen jälkeen osallistujat jakautuivat eri taustoista ja osaamisalueista koostuviin kehittäjäryhmiin. ”Meillä oli ilo seurata neljän hienosti kehitystyötä tehneen tiimin matkaa alusta päätöspäivän palautteenantoon asti. Jigsaw, Jykät, The Men ja Triple Threat -tiimit löysivät kukin itselleen sopivan tavan työstää oma alkuidea uudeksi peliksi”, listaa Rautaoja. Suurin osa tiimien jäsenistä eivät olleet toisilleen entuudestaan tuttuja, joka toi oman jännityksensä tapahtuman suunnitteluun. Tiimien ohjaaminen ja heidän oma työskentelynsä tapahtui viikonlopun aikana pääosin Discordissa.

Karttakuva luolastosta. Grafiikka: Kehittäjätiimi Triple threat.

Lennokasta toimintaa ja pelastustehtäviä

Sunnuntaihin mennessä kaikki ryhmät olivat saaneet pelinsä ansiokkaasti toimivaan kuntoon. Yhdessä tekeminen etänä oli ilmiselvästi luonnistunut. Game jamin lopputuotteita olivat kaksinpeliksi toteutettu monipuolinen ajopeli erilaisine ratoineen ja virusolennon taktinen eliminointipeli ”Lockdown”. Lisäksi syntyi mystinen labyrinttiin sijoittuva seikkailupeli sekä ”Bring together”, jossa pelaajan tehtävänä on pelastaa avuttomia olioita luolastosta.

Ajoradan kuvitusta.
Grafiikka: Kehittäjätiimi The Men.
Seikkailu jatkuu kohti labyrintin porttia. Grafiikka: Kehittäjätiimi Jigsaw.

Tiimit olivat ottaneet annetun teeman huomioon pelisuunnittelussa kukin omalla tavallaan ja he työstivät luovaa ratkaisuaan tapahtuman rennossa hackathonin hengessä. Game jamin päätöstilaisuudessa tiimit julkaisivat pelinsä esitellen sen ideaa, kehittämistyön vaiheita ja toiminnallisuuksia läsnäolijoille. Osallistujat saivat yksityiskohtaista palautetta tuotoksestaan tapahtuman organisaattoreilta ja asiantuntijoilta. Spontaani kannustava palaute muilta kehittäjätiimeiltä oli hieno päätös tapahtumalle – se jos mikä summaa hyvin virtuaalisen yhdessäolon ja -toiminnan positiivisia mahdollisuuksia nuorille, liikkumisrajoituksista huolimatta.

Työryhmät käsittelivät tapahtuman ajankohtaista teemaa lopputuotteissaan. Grafiikka: Kehittäjätiimi Jykät.

Lisää Turun yliopiston tuottamasta tapahtumasarjasta keväällä 2021:


Lisätietoja tuotannosta ja tapahtumasarjasta:

Pekko Lindblom, projektikoordinaattori, Turun yliopisto

pekko.p.lindblom@utu.fi


 

Comments are closed.