Tekoäly, ihminen ja ympäristö

Tekoäly, ihminen ja ympäristö –kurssilla perehdyttiin tekoälyyn yhteiskunnallisena ja kulttuurisena ilmiönä. Kurssin suunnittelussa olivat mukana Tampereen yliopiston kasvatustieteen laitos (prof. Veli-Matti Värri) ja IBM:n tekoälyasiantuntija (FT Ilkka Remes). Pandemian rajoitustoimenpiteiden vuoksi kurssi toteutettiin pääasiassa etäopiskeluna ja siksi tekoälyjärjestelmän esittelyvierailu jouduttiin epidemian vuoksi peruuttamaan. Kurssilla käsiteltiin tekoälyä monipuolisesti filosofisesta, psykologisesta, yhteiskunnallisesta ja kulttuurisesta näkökulmasta. Opiskelijat tekivät kurssilla soveltavia tehtäviä ja pienimuotoiset esseetutkielmat.

Aiheen monitahoisuuden vuoksi kurssilla keskusteltiin runsaasti, koska keskustelun avulla asioiden moniulotteisuus tulee hyvin esiin. Keskustelussa opiskelijat toisaalta sisäistävät perusterminologiaa ja tutustuvat toisten esittämiin argumentteihin. Argumentatiivinen keskustelu on demokraattisen ja osallistavan yhteiskunnan perustoimintaa, ja siksi tekoälykurssin pitäminen ehkä valtatarjonnasta poiketen filosofisesta ja yhteiskunnallisesta näkökulmasta on perusteltua. Tähän liittyy myös opiskelijan palaute:

”Vaikka aihepiiri ei ollut suurin kiinnostuksenkohteeni, sait kurssista tehtyä lopulta todella mielenkiintoisen. Eri kysymykset ja pohdinnat joka tunnille aktivoivat ja olivat mielenkiintoisia juttuja pohtia. Ne auttoivat ymmärtämään asioita enemmän omasta ja muiden arkipäiväisestä näkökulmasta. Kiitos tosi paljon mielenkiintoisesta ja rennosta kurssista!”

Tekoälyn kehittämisestä on syytä käydä keskustelua, jotta tekoälyjärjestelmistä ei muodostu ihmisiä yhteiskunnista vieraannuttavia toimintoja. Kurssin perustavoite oli tekoälyn kehittämisen ja käytön tuominen osaksi yhteiskunnallista keskustelua. Tämän vuoksi kurssilla käytiin läpi myös tekoälyyn liittyviä filosofisia kysymyksiä, kuten ihmis- ja luontokäsityksiä ja teknologian filosofiaa. Aiheiden vaativuuden vuoksi kurssin opetuksessa painotettiin asioiden ymmärtämisen merkitystä. Valitettavasti suunniteltu vierailu, perehtyminen tekoälyn soveltamiseen lääketieteessä, jäi pitämättä. Samoin etäopetuksessa keskustelu ei toki vastaa lähiopetuksessa käytävää keskustelua.

”Tykkäsin kurssista. Aihe oli erittäin mielenkiintoinen ja opetustapasi oli hyvä. Olisi kuitenkin ollut paljon kivempaa olla koululla koko kurssin ajan. Myös esittelijä vierailut olisi olleet varmasti mielenkiintoisia.”

Toisaalta on kuitenkin todettava, että etäopetuksessakin kurssin pitäminen onnistui odotuksiin nähden erittäin hyvin. Opettajan näkökulmasta kurssille osallistuneet opiskelijat olivat kiitettävän aktiivisia ja osallistuivat hyvin tuntien eri näkökulmia tekoälyyn avaaviin tehtäviin ja keskusteluihin.

Kurssi järjestettiin Turun Suomalaisen yhteiskoulun lukiossa ja siihen osallistui opiskelijoita myös Luostarivuoren lukiosta.

Olli-Jukka Jokisaari

TSYK