Vaasan lyseon lukiossa toteutettiin kiertotalousoppitunti ruotsin kurssilla

Ruotsin Kestävä elämäntapa (RUA07) -kurssilla pilotoitiin 18.11.2020 kiertotalousoppitunti yhteistyössä Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK:n ja Stormossen OY:n Kierrätysgalleria Minimossenin kanssa. VASEK Oy:n projektipäällikkö Göran Östberg vieraili koulussa ruotsin oppitunnilla kertomassa kestävästä kehityksestä ja kiertotaloudesta sekä uudesta Kierrätysgalleria Minimossenista ja sen toimintaperiaatteista.

Göran Östberg kertoi oppitunnilla kestävästä kehityksestä, kiertotaloudesta sekä nykyisestä tilanteesta, niin maailmanlaajuisesti kuin paikallisestikin. Hänellä oli hyvät ja kattavat diat, jotka rytmittivät noin tunnin kestänyttä esitelmää. Lopuksi me oppilaat saimme esittää hänelle kysymyksiä, joihin hän vastasi.

Tunnin päätteeksi saimme kotitehtäväksi vierailla Vaasan Stormossenin kierrätyskeskuksessa Minimossenilla ja tehdä siellä erilaisia tehtäviä ja tutustua yritysten kierotalouteen perustuviin liikeideoihin syvemmin.

Minimossen on Vaasan Stormossen Oy:n ylläpitämä kirpputoria muistuttava ostospaikka, joka on myös Stormossenin minihyötykäyttöasema. Hyötykäyttöasemalle kuluttajat voivat matallalla kynnyksellä tuoda erilaisia roskia aina muovipakkauksista sähkölaitteisiin. Kierrättäminen on tehty helpoksi ja innostavaksi. Minimossenin tiloista löytyy myös kiertotalousidealla toimivia ja samaa ajatusta eli kiertotaloutta kannattavia yrityksiä. Muun muassa kukka-asetelmia- ja kimppuja myyvä Eden Flowers ja vanhoille esineille aivan uuden tarkoituksen antava KAJE design löytyvät minimossenilta. Myynnissä on muun muassa huonekaluja, luisteluvarusteita ja vaatteita. Minimossenilta löytyy myös kasvisruokapainotteinen kahvila. Koko Minimossenin kiertotalousideologia tulee hienosti esille kaikkialla sen tiloissa.

Galleria vastasi enemmän tai vähemmän odotuksiamme. Minimossen muistutti enemmän tavallista kirpputoria, kuin olimme ajatelleet. Tuotteiden sijoittelu muiden samanlaisten kanssa oli varsin hyödyllistä ostokokemusta miettien. Kierrätyspiste oli mieluinen lisä.

Rajallisten luonnonvarojen takia kiertotaulouteen on siirryttävä, mitä aikaisemmin, sen parempi. Raaka-aineiden tuotantoteollisuus, kuten kaivokset ja metsien hakkuu ovat yksiä haitallisimmista ja saastuttavimmista teollisuudenaloista. Kiertotalouteen ja kestävään kehitykseen pyrkiminen näkyy Minimossenilla käytettyjen tavaroiden myymisenä, kierrätyksen tekemisestä kuluttajalle helpoksi ja kasvisruokaan kannustamisena. Muuten kaatopaikalle tai roskankäsittelyyn joutuvat tavarat saavat mahdollisuuden uuteen elämään. Oli hauska huomata, kuinka luovuutta oli todella käytetty.

Kiertotalouden saavuttaminen vaatisi räikeitä toimia sekä valtion, teollisuuden sekä yksilön taholta. Vaikka Minimossen jääkin vain vaihtoehtoiseksi kirpputoriksi, se on kuitenkin hyvä alku matkalla kohti kiertotaloutta.

Teksti ja kuvat: Elberkennou Younes, Ottilia Saharinen, Nicolas Pinna ja Lauri Puska sekä Tiina Saarinen.