Globaalikasvatusta ja työelämäkasvatusta Kestävän kehityksen elokuvafestivaaleilla Vaasan lyseon lukiossa

Vaasan lyseon lukiossa suunniteltiin Aktiivinen maailmankansalainen –kurssilla (KAK01) Kestävän kehityksen -elokuvafestivaali maailman tiedepäivän 10.11.2020 kunniaksi yhteistyössä Vaasan kaupungin kulttuuritoimen, Vaasan yliopiston Kvarken Space –hankkeen, Vaasan ammattikorkeakoulun VAMK:n tekniikan alan, Eetti ry:n ja Vaasa Visit Oy:n kanssa yhteistyössä. Maailman tiedepäivä on kansainvälinen teemapäivä, jonka tarkoituksena on edistää rauhaa ja kestävää kehitystä muun muassa tuomalla esille kestävän kehityksen tavoitteita.

Elokuvafestivaali aloitettiin katsomalla elokuva Life behind the stars. Vaasan yliopiston Digital Economy alustan johtaja ja professori Heidi Kuusniemi puhui meille avaruusdatasta ja kestävästä kehityksestä. Lopuksi annettiin vielä haaste keksiä uusi keino, miten avaruusdataa hyödyntämällä voidaan edistää kestävän kehityksen tavoitteiden toteumista. Muutaman haastateltavan opiskelijan mielestä kyseinen aihe oli mielenkiintoinen ja opettava.

Väliajalla katsottiin lyhytelokuvakavalkadi, joka esitteli Unescon maailman luonnonperintökohteita. Elokuviin liittyvä hachaton haaste oli pohtia ja etsiä ratkaisuja, miten parhaiten voimme suojella Unescon luonnon ja kulttuuriperintökohteita.

Toisella tunnilla pohdittiin vaatteiden kuluttamista, sekä sitä, miten voi kehittää kestävää kulutusta. Asseri Laitinen Vaasan ammattikorkeakoulusta kertoi kiertotaloudesta sekä Maija Lumme Eetti ry:stä kertoi suomalaisten vaatebrändien eettisyydestä. Päätteksi katsottiin vielä elokuva Verta, hikeä ja t-paitoja, jossa käytiin läpi Pikamuodin tuotantoa Vaatetehtaassa. Teeman hachaton haaste oli pohdintatehtävä, miten opiskelijat itse voisivat kehittää kuluttamistaan kestävämmäksi.

Haastettelimme myös kahta elokuvafestivaalia seurannutta opiskelijaa ja he kuvailivat aiheen olevan herättävä sekä ahdistava, sillä dokumentissa olevan vaatetehtaan työ-olosuhteet ovat huonot sekä saastutuksen määrä on runsasta. He myös lisäsivät aikovansa vähentää uusien vaatteiden ostamista ja suosia jatkossa enemmän kestävän kehityksen mukaista vaateteollisuutta.

Elokuvafestivaalin päätimme syventymällä siihen, miten luonto, matkailu ja kestävä kehitys saadaan yhdistettyä. Mietittiin, miten tuoda enemmän esille Vaasan luontoystävällisiä matkailuvaihtoehtoja. Erkki Laakso VisitVaasasta kertoi meille kestävästä matkailusta Vaasan alueella. Lopuksi katsoimme elokuvan ”Meri joka katosi”, joka kertoi jääkauden muokkaamasta merenkurkun saaristosta sekä sen ihmeellisestä luonnosta. Hachaton haasteena oli pohtia, miten markkinoida Vaasan alueen kestävää matkailua nuorille asiakkaille kotimaassa ja ulkomailla.

Teksti: Emilia Saijonkivi ja Sharo Abdullahi Aadan

Kuvat: Mika Jokiaho