Vaasan lyseon lukion fysiikan MyTech-vierailu ABB:lle ja Vaasan ammattikorkeakouluun VAMK:iin

Vierailimme 10.9.2019 fysiikan Fysiikka luonnontieteenä -kurssilla (FY01) ABB:lla ja Vaasan ammattikorkeakoulussa VAMKin laboratoriossa Technobotniassa. Vierailu toteutettiin Teknologiateolisuus ry:n Mytech-ohjelman kautta. Vierailun teemana oli ilmastonmuutos ja kiertotalous.

ABB:lla istuimme luentosalissa ja kuuntelimme, kun meille kerrottiin muun muassa ABB:n yritystoiminnasta ja ilmastoa koskevista asioista. Kuulimme siellä luennon ja ABB:n työntekijät kertoivat ABB:n toiminnasta erittäin hyvin ja siten asioita jäi hyvin mieleen. He näyttivät diaesityksen meidän fysiikan ryhmälle. Diaesityksessä muun muassa käsiteltiin ABB:n vientiä, kehitystä vuosien saatossa ja ABB:n erilaisia ratkaisuja eri tilanteissa. ABB:lla opimme muun muassa kestävästä kehityksestä, kiertotaloudesta ja ratkaisuista parantaa ympäristöystävällisyyttä. Meille opetettiin myös, että työturvallisuus on suuri osa työyhteisöä ja sitä jokaisen tulee noudattaa.

ABB:llä tutustumassa yrityksen toimintaan.

Vaasan ammattikorkeakoulussa VAMK:lla kiertelimme katsomassa erilaisia tekniikan alan opiskelumahdollisuuksia. Koulu vaikutti todella kiinnostavalta. Kierros oli kiinnostava, koska saimme kuulla paljon, millaisia oppimisvaihtoehtoja siellä on. Kierroksella oli piste, missä oli robotti, joka teki tanssiliikkeitä ja piti paperia kädessä ja totteli käskyjä, oli todella mielenkiintoinen ja hauskaa katseltavaa. Työelämä ja jatko-opiskelumahdollisuudet tulivat hyvin tutuiksi vierailun aikana, sillä niistä kerrottiin hyvin tietoa.

Vaasan ammattikorkeakoulun VAMK:n Technobothnian opetuslaboratoriossa tutustuttiin 3D-tulostukseen.

Ennen vierailua ABB:llä ja Vaasan ammattikorkeakoulussa VAMK:ssa tutustuimme luokassa vierailukohteisiin ja keskeisiin käsitteisiin.

Teksti: Pipsa Turpeinen ja Olivia Vanhatalo

Kuvat: Laura Kosomaa