Vaasan lyseon lukion Yritystietokurssin liiketoimintasuunnitelmat Vaasanseudun Uusyrityskeskus Startian arvioitavana

Vaasan lyseon lukion yhteiskuntaopin soveltavalla Yritystieto-kurssilla tutustuimme 4. jaksossa yritysmaailman saloihin. Yritystieto-kurssilla opiskeltiin yrityksen perustamisen lähtökohtia ja vaiheita, käytiin läpi yritysmuodot sekä tehtiin yksin, pareittain tai pienryhmässä liiketoimintasuunnitelmia, jotka esitettiin muille kurssin lopussa. Yritystieto-kurssin aikana oli mahdollista perustaa myös oma yritys ja saada apua esimerkiksi NY-yrityksen liiketoiminnan jatkamiseen oikeana yrityksenä. Yritystieto-kurssi on osa Vaasan lyseon lukion Business Schoolin yrittäjyyden ja liiketalouden opintokokonaisuutta.

Kurssin alussa 7.2.2019 vierailtiin NY-semifinaalissa Rewell Centerissä, jossa tehtävänä oli tutustua NY-yrittäjien liikeideoihin ja selvittää, mitä liikeidea, liiketoimintamalli ja pitchaus tarkoittavat. Lisäksi vierailtiin viereisessä Vaasan kaupungintalossa Edu+Job Kesätyö-, rekry- & koulutustapahtumassa ja selvitettiin, mitä yrittäjälle tärkeitä sidosryhmiä oli messuilla ja miten ne voivat auttaa aloittavia yrittäjiä. Edu+Job Kesätyö-, rekry- & koulutustapahtumassa verkostoiduttiin Vaasanseudun Uusyrityskeskus Startian johtajan Tommi Virkaman kanssa.

Edu+Job Kesätyö-, rekry- & koulutustapahtuman jälkeen pohdittiin yhdessä, miten sidosryhmien kanssa voisi Yritystietokurssilla tehdä yhteistyötä. Tästä syntyi ajatus kutsua Tommi Virkama koululle kylään kertomaan lisää uusyrityskeskuksen tarjoamista palveluista. Lisäksi sovimme, että Tommi Virkama kuuntelee kurssin aikana tekemämme liiketoimintasuunnitelmat ja antaa niistä palautetta.

Yritystieto-kurssilla opimme yrityksen perustamisesta ja liiketoimintasuunnitelman teosta. Keksimme kurssin aikana liikeidean, ja rakensimme siitä pala palalta liiketoimintasuunnitelman. Mielenkiintoista siitä teki se, että saimme kurssin lopussa palautetta Vaasanseudun Uusyrityskeskus Startian johtajalta Tommi Virkamalta esityksistämme ja meitä rohkaistiin yrittäjyyteen. Hän antoi meille kaikille tärkeitä ja avuliaita vinkkejä, ohjeita ja huomioitavia asioita. Liiketoimintasuunnitelmiamme kehuttiin hienoiksi ja hyviksi.

Liiketoimintasuunnitelman tekeminen ja yrittäjäksi ryhtymisen pohtiminen laittoi oikeasti ajattelemaan sitä, että voisinko itsekin alkaa yrittäjäksi opiskeluiden päätyttyä. Kurssilla oli kannustava ja rento tunnelma eikä liiketoimintasuunnitelman tekeminen tuntunut työläältä. Kurssi oli erilainen muihin kursseihin verrattuna, koska siinä tehtiin niin paljon ryhmätyönä liiketoimintasuunnitelmaa. Yritystietokurssilla oppi paljon yrittäjyydestä ja sai ajattelemaan myös yrittäjyyden haasteita, joita ei yhtä suuresti tuoda yleensä esille.

Lisäksi kurssin aikana tehtiin Liiketalouden ammattikorkeakouluVISIT Vaasan ammattikorkeakouluun VAMKiin. Vierailun tarkoituksena oli avata opiskelijoille näkymiä yrittäjyyden ja liiketalouden opiskeluun Vaasan ammattikorkeakoulussa. Siellä saimme lisätietoa yrittäjyyden ja liiketalouden opiskelusta. Muutamat meistä innostuivat liiketalouden opinnoistakin.

Teksti: Fanny Salkari, Nuura Abdulkadir, Alexandra Harju ja Inkeri Pöllänen.
Kuvat: Mika Jokiaho