Vaasan lyseon lukion Lukion työelämäkumppanit -luentosarjan avausluennolla käsiteltiin startup-yrittäjyyttä ja joukkorahoitusta

Kansainvälisen yrittäjyyden viikon ja uuden Lukion työelämäkumppanit -hankkeen alkamisen kunniaksi Vaasan lyseon lukiossa alkoi uusi Lukion työelämäkumppanit -luentosarja, joka yhdistelee työelämä-, yrittäjyys- ja kansainvälisyys- sekä globaalikasvatuksen näkökumia. Ensimmäisellä avausluennolla 15.11.2018 Joukon Voima oy:n toimitusjohtajan Jukka Kajanin käsitteli startup-yrittäjyyttä ja joukkorahoitusta. Jukka Kajan on yksi Joukon Voiman perustajista ja itsekin opiskellut Vaasan lyseon lukiossa. Jukka kertoi olleensa lukiossa kiinnostunut yhteiskuntaopista, ja päätyi sen seurauksena opiskelemaan Helsingin kauppakorkeakouluun. Osallistuimme luennolle Yritystieto-kurssilta, mutta luento oli avoin kaikille muillekin koulun opiskelijoille. Osallistumalla luennoilla voi myös suorittaa uuden opinto-ohjauksen kurssin Kansainväliset urat, työelämätaidot ja yrittäjyys globalisoituvassa maailmassa.

Joukon Voima oy on erikoistunut joukkorahoitukseen ja se hoitaa rahoitusta eri yrityksille ja niiden hankkeille. Joukon Voima eroaa muista joukkorahoitusyrityksistä siinä, että se ei hyväksy ketä tahansa asiakkaakseen, vaan he hankkivat joukkorahoitusta vain yrityksille, jotka ovat jollain tavalla kestävän kehityksen asialla. Kajan antoi esimerkiksi kestävästä kehityksestä heidän mahdollisen tulevaisuuden asiakkaan, joka aikoo restauroida ja parantaa vanhoja vesivoimaloita Ukrainassa.

Luento oli mielenkiintoinen ja sitä oli mukava seurata. Itse Jukka oli myös mukavan oloinen mies ja hän kertoi hyviä tarinoita vuosien varrelta. Opimme, että yrittäjyys ei ole aina niin helppoa ja joskus menee huonostikin. Yrittäjyys vaatii yrittäjältä paljon kärsivällisyyttä, paineensietokykyä ja monesti rahaa. Tämä asiapuhe yrittäjyyden hyvistä ja huonoista puolista antoi vähän perspektiiviä niille, jotka mainostavat yrittäjyyttä helppona ja lähes ainoana oikeana uravaihtoehtona.

Jukka kertoi yrittäjän voivan valita itse työtuntinsa, mikä tuo vapautta yrittäjän arkeen. Yrittäjänä ei saa luulla itse pystyvänsä tekemään kaikkea. Tulisi delegoida muille tehtäviä sillä mahdollisesti joku voi tehdä ne paremmin. Jukka kertoi paljon siitä, jos yrittäjänä yrittää tehdä kaiken itse, ajan mittaan tulee kärsimään burnoutista.

Vaikka työ on usein raskasta ja vaikka työtä on paljon, on työ myös palkitsevaa. Hän kertoi, että raha ei ollut hänen ainoa motiivinsa yrityksen perustamisessa, vaan joukkorahoituksella kasvuun autetut vihreät yritykset omalta osalta pelastavat maailmaa.

Hänen mukaansa yrityksen perustaminen ei välttämättä ole jokaisella unelmana koko elämää, vaan yrityksen voi perustaa myös hyvän tilaisuuden, ja idean huomatessaan. Luento rohkaisi ajattelemaan yrittäjyyttä konkreettisena mahdollisuutena ja uravaihtoehtona tulevaisuudessa. Päällimmäisenä pointtina luennolta jäi mieleen myös verkostoitumisen tärkeys. Vaikka sen tärkeyttä koko ajan painotetaan lähes joka paikassa, silti Kajanin konkreettisiin esimerkkeihin verkostoitumisesta oli niin paljon helpompi samaistua kuin jonkin businessgurun neuvoihin. Loppujen lopuksi Jukka itsekin lähti perustamaan Joukon Voimaa opiskelukavereidensa kanssa.

Jukan puheista jäi mieleen yrittäjyyden lisäksi hänen urapolkunsa ja tarinat vuosien varrelta. Aina ei tiedä minne tie meidät vie, mutta loppujen lopuksi siinä hyvin käy niin kuin Jukallakin oli käynyt. Jukka kertoi myös, että ei tiedä itsekkään vielä haluaako tehdä tätä loppuelämänsä, ja sekin on tärkeä näkökulma yrittäjyydessä. Opimme, että vaikka kuinka suunnittelisi oman tulevaisuuden se ei kos-kaan mene välttämättä niin kuin sen on omasta mielestä ollut tarkoitus mennä.

Teksti: Rasmus Mäkinen, Eero Kinnunen, Jere Byman ja Kasper Karjalainen
Kuvat: Mika Jokiaho