”Varjojen aika” – Talvi- ja jatkosota Porissa

Porin suomalaisen yhteislyseon lukion, Satakunnan museon sekä Turun yliopiston Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelman yhteiskurssi.

Hankkeessa mukana oleva kehittäjäopettaja Jari Leivo oli yhtenä opettajana työelämää sekä korkeakouluopintoihin tutustumista yhdistelevällä Varjojen aika –teemakurssilla. Kurssi oli opiskelijoille tarjolla kokonaisuutena, missä yhdistyivät kaksi lukiokurssia, ja tämä kokonaisuus kesti kahden jakson ajan. Opiskelijat saivat kurssista pakollisen historian HI3 (Itsenäisen suomen historia) sekä TO1 (monitieteinen ajattelu) –kurssin.

Kurssilla tutustuttiin monitieteellisin menetelmin talvi- ja jatkosodan aikaan Porissa. Opiskelijat perehtyvät kurssilla valitsemaansa teemaan monesta eri näkökulmasta ja monipuolisia historian lähteitä käyttäen. Samalla he tutustuivat historian tutkijan työhön museon ammattilaisten ohjauksessa ja osallistumalla yliopiston luennoille. Luentojen aiheina ovat mm. historiantutkijan keskeiset lähdeaineistot ja niiden käyttö tutkimustyössä. Samalla kurssin opiskelijat saivat myös käsityksen siitä, mitä yliopisto-opiskelu voi olla.

Paikallishistorian lisäksi opittiin esimerkiksi lähdekritiikkiä ja medialukutaitoa. Faktan ja fiktion suhdetta pohdittiin myös kaunokirjallisuuden avulla. Kurssilla sovellettiin monenlaisia oppimismenetelmiä luennoista ja arkistotyöstä esimerkiksi kokemukselliseen larppaukseen. Lisäksi yhteisillä retkillä käytiin tutustumassa kohteisiin, jotka olivat kaupunkilaisten sotakokemusten kannalta merkittäviä.

Suunnittelutyö

Satakunnan Museo oli hankkeen toteutuksessa keskeinen yhteistyökumppani. Museolehtori Carita Tulkin kanssa suunniteltiin kurssin sisältöjä sekä työskentelytapoja. Tärkeä osa suunnittelutyössä oli selvittää ja koota opiskelijoiden käyttöön museon alkuperäislähteitä. Museon arkistoissa on digitoitua kuvamateriaalia, kartta- ja ohjekirjamateriaalia, sanomalehtimateriaalia ja postikortteja. Sotatapahtumiin (esim. pommitukset) liittyvän aineiston ohella käytössä oli myös runsaasti sota-ajan arkeen liittyvää aineistoa (musiikki, propaganda, huvit ja teollisuus).

Valtaosin kurssi toteutettiin Satakunnan museolla ja opiskelijoiden työskentelyä ohjasi museolehtori Carita Tulkki.

Lisäksi suunniteltiin erityiset tutustumiskerrat, joiden yhteydessä museon tutkijat esittelivät omaa työtään ja kertoivat koulutuksestaan. Tämä koettiin myös opiskelijoiden taholta tärkeäksi, koska ns. humanististen alojen työtehtävät ovat huonosti tiedossa.

Yliopistokeskuksen kulttuuri- ja maisematutkimuksen laitoksen henkilökunnan kanssa kurssia suunniteltiin erityisessä työryhmässä, jota johti laitoksen johtaja Petri Saarikoski. Kurssin suunnittelussa keskeinen tavoite oli edistää lukion ja Yliopiston yhteistyötä. Kurssin opiskelijat osallistuivat historian perusopintoihin kuuluville luennoille (noin 5 kertaa) sekä tutustuivat yliopisto-opiskeluun. Kurssin yhteydessä toteutettiin myös vierailu Yliopiston kirjastoon sekä tapaaminen opiskelijoiden kanssa. Kaikki tämä luonnollisesti edellytti suunnittelutyötä. Yliopiston maisterivaiheen opiskelijat toimivat myös ohjaajina.

Yhteistyö museon ja Yliopistokeskuksen kanssa on sujunut hyvin ja se on tarjonnut lukion opiskelijoille ainutlaatuisen mahdollisuuden tutustua opiskelijaelämään ja humanistisen alan erilaisiin työtehtäviin. Kurssin yhteydessä on solmittu toimivat kontaktit sekä Porin Yliopistokeskuksen että kaupungin museotoimen kanssa. Luonnollisesti yhteistyöllä on suuri merkitys, jos lukio haluaa vastata uuden opetussuunnitelman haasteisiin. Kurssi saa jatkoa uudessa ”Mullankaivajat”-projektissa, jossa lukiolaiset ovat mukana Porin lentokenttäalueella suoritettavissa arkeologisissa kaivauksissa syksyllä 2020.

Kurssilla mukana ollut opiskelija kirjoitti kurssista seuraavalla tavalla:

”Varjojen aika -teemakurssi oli mukava ja monipuolinen kurssi, jonka aikana tehtiin useita erilaisia opettavaisia ja mukaansa tempaisevia tehtäviä. Teemakurssilla käsiteltiin Suomen sota-aikaa sekä Porin sota-ajan paikallishistoriaa monesta eri näkökulmasta ja usealla eri tavalla. Kurssi oli erittäin kiva, erilainen ja mielenkiintoinen ja se tarjosi rennon hengähdyshetken muun koulutyön parissa. Kurssilla parasta oli itsenäisen pienimuotoisen tutkimuksen tekeminen. Tutkimusta varten annettiin huomattavan vapaat kädet sekä aiheen että toteuttamisen puolesta, mikä oli hyvä asia. Itsenäinen työskentely suuren työn parissa kehitti tapaani suhtautua laajoihin töihin ja niiden tekemiseen. Töiden tekeminen vaati itsenäistä työskentelyä ja ajankäytön hallintaa sekä taitoa laajojen kokonaisuuksien käsittelyyn ja esiteltävien asioiden rajaamiseen. Kurssi ja sen työt tempaisivat nopeasti mukaansa ja loivat hyvän mielikuvan tällaisesta työskentelystä. Kurssi tarjosi myös positiivisen kurkistuksen yliopistokoulutukseen sekä työelämään etenkin historiaan suuntautuneilla aloilla. Tähän mennessä lempikurssini lukiossa ja yksi parhaimmista kokemuksistani siellä. Nautin paljon kurssista, sen sisällöstä sekä tehtävästä työstä, ja suosittelen sitä jokaiselle historiasta sekä vapaammasta opiskelusta kiinnostuneelle.”

Jari Leivo, Historian ja yhteiskuntaopin lehtori, Porin suomalaisen yhteislyseon lukio