Yhteiskuntaopin kurssin työelämäyhteistyötä: ”Suomi oikeusvaltiona”

Yhteistyökumppanit:

Satakunnan käräjäoikeus, käräjätuomari Mikael Illman

Asianajotoimisto Santavuo-Härmäläinen, Pori

PSYL:n lukio, lehtori Jari Leivo

Hankkeen tavoitteena on tutustuttaa yhteiskuntaopin opiskelijat Suomen oikeusjärjestelmän toimintaan sekä esitellä juristin koulutusta ja monipuolisia työtehtäviä. Toteutettu syksyllä 2019.

Opiskelijat seurasivat käräjäoikeuden istunnon ja tuomion julistamisen. Sen jälkeen sekä tuomari että paikalla ollut syyttäjä kertoivat opiskelijoille koulutuksestaan ja työstään sekä vastasivat opiskelijoiden kysymyksiin.

Asianajotoimistossa tutustuttiin lakimiehen työtehtäviin ja koulutukseen.

Suunnitteluvaiheessa pohdittiin luonnollisesti minkälaiset käräjäoikeuden jutut soveltuvat lukiolaisten seurattavaksi ja käytiin keskusteluja myös muiden asianosaisten juristien kanssa siitä, mikä palvelisi parhaiten lukiolaisten odotuksia.

Asianajotoimiston kanssa suunnittelutyössä keskityttiin avaamaan lukiolaisille mahdollisimman laajasti juristin työnkuvaa ja koulutusta.

Suunnittelutyössä on mietitty paljon, olisiko mahdollista, että opiskelijat tekisivät esim. asianajajan antamia ennakkotehtäviä, joiden kautta yhteistyö syventyisi.