Vaasan lyseon lukion opiskelijat tekivät Wärtsilä-vierailun Toyamassa Japanin leirikoulun yhteydessä

Vaasan lyseon lukion Japanin leirikoulun opiskelijat tekivät 1.11.2018 vierailun Wärtsilän Japanin tehtaalle Toyamassa. Saapuessamme tehtaalle näimme tutun Wärtsilän logon. Pihassa kuormattiin tehtaassa valmistettuja laakereita rekan lavalle. Vierailulla tutustuttiin Wärtsilän toimintaan ja tuotantoon Japanissa sekä siellä työskentelevien suomalaisten kansainvälisiin uriin. Lisäksi suunniteltiin ja keskusteltiin jatkoyhteistyöstä.

Vierailun aluksi Wärtsilä Japanin toimitusjohtaja Yoshihiko Onishi otti tiiminsä kanssa meidät japanilaisen kohteliaasti ja ystävällisesti vastaan ja johdatti kokoustilaan, jossa meille kerrottiin Wärtsilän liiketoiminnasta Japanissa. Vierailulla selvisi, että Japanissa Wärtsilällä on teollisuustuotantoa Toyamassa, jossa valmistetaan laakereita ja tiivisteitä meriliikenteen tarpeisiin. Tehdas ei ole sattumalta Toyamassa, koska siellä on perinteistä metallin työstämiseen ja hydrauliikkaan liittyvää osaamista, jota on syntynyt taottaessa samuraimiekkoja ja valjastettaessa vuoriston vesimassoja energiantuotantoon. Sijainti on logistisesti myös hyvä, koska Toyama sijaitsee lähellä Etelä-Koreaa ja Kiinaa, jotka ovat maailman telakkateollisuuden keskuksia.

Lisäksi Japanissa Wärtsilällä on toimintaa myös Kobessa, Imabarissa ja Tokiossa, jonne markkinointi on keskittynyt. Japanissa Wärtsilä työllistää noin 228 alan ammattilaista, joista Toyamassa on 137 työntekijää. Vierailun aikana tutustuimme myös Wärtsilän tulevaisuuden visioihin ja älykkäisiin energiaratkaisuihin. Kobessa työskentelevä vaasalainen Jan Vesterback tervehti meitä Skype-puhelun välityksellä ja kertoi, miten Wärtsilä on mahdollistanut hänelle kansainvälisen uran toteutumisen. Nykyään hän asuu perheineen Kobessa ja hoitaa siellä project managerina Wärtsilän liiketoimintaa.

Esitysten jälkeen teimme kahdessa ryhmässä kierrokset tehdasalueen kolmessa tehdashallissa ja näimme, miten laakereita ja tiivisteitä valmistettiin siellä. Tehdaskierrosta varten japanilaiset olivat valmistaneet meille tarkasti mittojen mukaan suojavaatteet ja turvakengät sekä päähän kypärät. Kierrosten jälkeen otimme yhdessä ryhmäkuvan, riisuimme turvavaatteet ja keskustelimme jatkoyhteistyöstä tulevilla leirikoulureissuilla.

Wärtsilä vierailun jälkeen siirryimme bussilla Wärtsilä-lippikset päässä lounaspaikalle syömään riisiä, nuudeleita, kalaa, friteerattuja kasviksia, vihreää teetä ja wasabia syömäpuikoilla. Vierailu tehtaalla konkretisoi, että Wärtsilä on globaali suuryritys, jolla on toimintaa maailman joka reunalla. Vierailu auttoi myös ymmärtämään, mikä merkitys kielitaidolla ja kulttuuriosaamisella on kansainvälisessä liike-elämässä. On myös hienoa oivaltaa, että Vaasan alueen enrgia-klusterin yritykset mahdollistavat kansainvälisten urien toteutumisen. Globalisaation myötä kansainväliset urat korostuvat jo senkin takia, että työn tekeminen keskittyy enemmän Itä-Aasiaan, mutta yhä enemmän myös muualle maailmaan.

Tekijät: Jaan Sui, Antonios Tsatsoulis, Riku Kaataja, Joona Jääskeläinen ja Carl-Eric Lindbäck

Valokuvat: Mika Jokiaho