Diginä duunissa

digina_logo_CMYK_wordTyöelämässä tapahtuvaan oppimiseen valmentautuminen virtuaalisesti ja pelaten

Diginä duunissa -hankkeen tavoitteena on kehittää työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen valmentautumista hyödyntäen pelipedagogiikka ja virtuaalista työelämävalmennusta.

Tärkeitä kysymyksiä hankkeessa ovat:

• tiedämmekö, mitkä digitaaliset ratkaisut tukevat työpaikalla tapahtuvaa oppimista?
  • miten pelillisyyttä voi hyödyntää työelämässä tapahtuvaan oppimiseen valmentautumisessa?
  • mitä opiskelijat tarvitsevat ja toivovat?
  • mitä työpaikkaohjaajat hyötyvät digitaalisista ratkaisuista?
  • uusi opettajuus, opettajuuden muutos – millä ratkaisuilla ja malleilla teemme tästä totta?
  • mitä opettajat ja oppilaitos hyötyvät virtuaalisesta työelämävalmennuksesta?

Hankkeessa kehitetään valtakunnallisessa verkostossa malleja, jotka tukevat työelämässä tapahtuvaa oppimista, mahdollistavat erilaisten työelämän ja oppilaitosmuotoisen koulutuksen yhdistelmien entistä laajemman ja monimuotoisemman käytön sekä edistävät opettajien ja ohjaushenkilöstön osaamisen kehittymistä. Kehitettävät toimintatavat ovat hyödynnettävissä valtakunnallisesti eri oppilaitoksissa ja työelämälähtöisissä oppimisympäristöissä.

Hankkeen kohderyhmät ovat

• ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijat
  • ammatillisen aikuiskoulutuksen opiskelijat
  • oppilaitosten opetus- ja ohjaushenkilöstö
  • työelämän edustajat

Hankkeen toteuttajaorganisaatiot ovat:

• Turun kaupungin sivistystoimiala / ammatillinen koulutus (hallinnoiva organisaatio ja toteuttajaorganisaatio)
  • Päijät-Hämeen koulutuskonserni -kuntayhtymä / Koulutuskeskus Salpaus
  • Vantaan ammattiopisto Varia
  • Länsirannikon Koulutus Oy WinNova
  • Oulun seudun koulutuskuntayhtymä
  • Ammattiopisto Luovi
  • Oulun Diakoniaopisto
  • Oulun Aikuiskoulutuskeskus Oy
  • Oulun Palvelualan Opisto
  • Pohjois-Suomen Koulutuskeskussäätiö
  • Virpiniemen liikuntaopisto
  • Raahen koulutuskuntayhtymä / oppisopimuskeskus

Opetus- ja kulttuuriministeriö rahoittama hanke toteutetaan vuosien 2016 ja 2017 aikana.

Lisätietoja:
Projektipäällikkö, Anu Parantainen