TET-päivät jatko-opintopaikassa tai työpaikalla

Kaarinan lukiossa kehitettiin TET-malli, jonka tavoitteena oli tarjota kaikille toisen vuoden opiskelijoille mahdollisuus tutustua parin päivän ajan kevättalvella valitsemansa työpaikan tai jatko-opiskelupaikan toimintaan. Lukiolaiset saivat itse päättää, suorittavatko molemmat TET-päivä valitsemallaan työpaikalla tai oppilaitoksessa vai ovatko yhden päivän työelämässä ja toisen oppilaitoksessa. Suurimman hyödyn jaksosta saivat ne opiskelijat, jotka viettivät TET-päivät jatko-opiskelupaikkoihin tutustumalla.

Miten ja millaista yhteistyötä työelämän ja/tai korkeakoulujen kanssa konkreettisesti tehtiin?

Jaksolle osallistuneita 2. vuosikurssin opiskelijoita kannustettiin hankkimaan paikka yhdeltä tai useammalta korkeakoululinjalta ja/tai työyhteisöstä. Ensisijaisena tavoitteena oli, että opiskelijat saisivat tuntumaa korkeakouluopinnoista ja mahdollisesti löytäisivät itselleen hakuvaihtoehdon korkeakoulujen yhteishakua varten. Suurin osa halusi kuitenkin suorittaa harjoittelun ”klassiseen tyyliin” pelkästään yrityksessä tai yhteisössä. Paikkojen etsimisessä apuna olivat kontaktit Kaarinan yrittäjiin.

Lukiolaisten vastaanotto Kaarinan yrityksissä ja yhteisöissä oli pääosin positiivista. Oli kuitenkin selvästi nähtävissä, että ne opiskelijat, jotka eivät olleet harkinneet, mistä paikkaa etsivät, eivät raporttien perusteella myöskään olleet erityisen motivoituneita harjoittelusta. Korkeakoulujen suhtautuminen lukiolaisten yhteydenottoihin oli erittäin myönteistä. Varsinkin Turun yliopiston kauppakorkeakoulu, jonne suuntasi peräti kahdeksan tettiläistä, oli suunnitellut tutustumisjakson ohjelman erittäin monipuoliseksi, helposti lähestyttäväksi ja lukiolaisen näkökulmasta houkuttelevaksi. Ne opiskelijat, jotka viettivät vähintään toisen päivän jatko-opiskelupaikassa olivat selvästi motivoituneempia kokonaisuudessaan.

Miten opiskelijat ottivat osaa käytännön kehittämiseen sen eri vaiheissa?

Opiskelijat saivat suhteellisen vapaasti valita, miten he TET-jaksonsa suorittivat. Myös korvaavia suorituksia jakson ulkopuolelta hyväksiluettiin suoritukseksi, mikäli oli selvästi osoitettavissa, että harjoittelu ei ollut palkallista työtä. Opiskelijoiden TET-raportit olivat oleellinen osa jakson onnistumisen arviointia ja pohja blogiin lisätyille artikkeleille. TET-raporttien pohjalta harjoittelujaksoa muokataan opiskelijaystävällisemmäksi (esim. TET-pankki).

Keskeiset tulokset

Opiskelijoiden palautteen pohjalta on selvästi nähtävissä, että TET-jakson aikana korkeakouluopintoihin tutustuneiden opiskelijoiden suhtautuminen  ylipäätään TET-jaksoon ja sen hyötyihin oli huomattavasti myönteisempää kuin niiden opiskelijoiden, jotka valitsivat ”klassisen” työelämään tutustumisen yrityksessä tai yhteisössä. Erityisen onnistunut TET-jakso oli niiden neljäntoista opiskelijan osalta, jotka jakoivat kaksipäiväisen jakson kahden eri korkea-asteen opiskelupaikan kesken. Kerätyn datan ja palautteen perusteella materiaaleja ja paikan etsimiseen tarkoitettuja työkaluja muokataan. Ensi kevään jaksoa varten on kerätty ”TET-pankki”, jonne luvan antaneet TET-paikat ovat antaneet yhteystietonsa opiskelijoiden yhteydenottoa varten.

Lue lisää opiskelijan kokemuksesta

Kokemus mikä kokemus

Lue lisää opinto-ohjaajan kokemuksesta

Kaarinan lukion tet-jakso: Opon näkökulma

Lisätietoja

Kaarinan lukio
Sami Leivo
sami.leivo@kaarina.fi
10.5.2017