Rellun työelämätreffit – vanhemmat mukaan yritysyhteistyöhön

Tampereella kehitettiin malli hyödyntää vanhempien kiinnostusta tehdä lastensa koulujen kanssa yhteistyötä ja houkutella näin laaja kirjo eri alojen työpaikkoja mukaan työelämäyhteistyöhön. Lukiosta lähettiin Wilman kautta opiskelijoiden vanhemmille viestin, jossa pyydettiin huoltajia ja heidän edustamiaan yrityksiä mukaan tapaamaan lukion opettajia työelämätreffeille aamukahvien merkeissä.

Miten ja millaista yhteistyötä työelämän ja/tai korkeakoulujen kanssa konkreettisesti tehtiin?

Tampereella kokeiltiin ideaa houkutella lukio-opiskelijoiden vanhemmat ja heidän työpaikkansa työelämäyhteistyöhön. Keskeistä oli luoda malli, jossa kukin työelämän edustaja voi osallistua lukion kanssa tehtävään yhteistyöhön omalla tavallaan – kuka kertomalla omasta urapolustaan, kuka järjestämällä vierailun työpaikalleen, kuka tarjoamalla lukiolaisille TET-mahdollisuuden jne. Työelämäkumppanien toivottiin välittävän lukiolaisille tietoa oman työnkuvansa ja urapolkunsa lisäksi etenkin työelämässä vaadittavista taidoista ja osaamisesta sekä työn ja perhe-elämän yhteensovittamisesta.

Yhteistyöstä kiinnostuneet vanhemmat ja heidän työpaikkojensa edustajat kutsuttiin koululle tapaamaan eri oppiaineitten vastuuopettajia ja suunnittelemaan tulevaa yhteistyötä aamukahvien merkeissä. Tilaisuuden tuloksena päästiin kokeilemaan yhteistyötä käytännössä. Aamukahveille tuli kymmeniä huoltajia, jotka edustivat noin pariakymmentä eri yritystä/työpaikkaa. Opettajien tehtävänä oli sopiva opetusaineensa puitteissa esim. yritysvierailun toteuttamisesta, tai vierailuista oppitunneilla.

Keskeiset tulokset
  1. Koulu-yritysyhteistyö oppiaineittain