Kokemus mikä kokemus

WP_20170505_15_24_49_ProKaikki Kaarinan lukion kakkosluokkalaiset tutustuivat heitä kiinnostaviin jatko-opintoihin tai työpaikkoihin kevättalvella kahden TET-päivän aikana. TET toteutettiin nyt ensimmäisen kerran ja siitä saatujen rohkaisevien kokemusten pohjalta käytäntöä tullaan edelleen opinto-ohjaaja Sami Leivon mukaan kehittämään ja toteuttamaan jälleen ensi talvena. Tässä kuvauksia lukiolaisten TET-kokemuksista.

TET-harjoittelu kotihoidossa

Olin tetissä vanhusten kotihoidossa. TET-harjoittelussa sain nähdä miten vanhuksia avustetaan arkipäiväisissä asioissa. Pääasiassa katselin vain vierestä, mutta pääsin myös auttamaan pienemmissä asioissa kuten tiskaamisessa ja ruuanlaitossa. Mielestäni oli kiinnostavaa nähdä, miten vanhustenhoito Suomessa toimii.

Harjoittelun myötä tajusin, ettei vanhusten kotihoito ehkä ole minun juttuni. Vaikka työ onkin mielenkiintoista ja vaihtelevaa, on se myös raskasta henkisesti ja fyysisesti. TET-harjoittelua kotihoidossa voisin suositella henkilölle, joka osaa käyttäytyä vanhusten seurassa eikä pelkää likaisuutta. Kotihoidossa pidin työn siitä, että se oli monipuolista ja päivät eivät olleet samanlaisia. Tylsiä hetkiä ei ehtinyt tulla ollenkaan, koska koko ajan oli jotain tekemistä. Työtehtävät olivat myös melko yksinkertaista, joten harjoittelijanakin pääsi tekemään pienempiä avustustehtäviä. Kotihoidossa en tykännyt työn ajoittaisesta likaisuudesta. Päivää ei myöskään piristä se, että näkee paljon huonokuntoisia vanhuksia.

TET-päivät kotitoimistossa

Työskentelin  kahden päivän työelämään tutustumisjaksoni Kaarinan seudun omaishoitajat ja läheiset Ry:llä. Isäpuoleni on yhdistyksen puheenjohtaja, joten sain ylimääräisen TET-paikan etsimisestä johtuvan stressin heitettyä pois suuntaamalla tuttuun paikkaan. Sain suunnitella tulevia tapahtumia, sekä autoin toimistohommissa. Oli kiinnostavaa etsiä ja keksiä sopivaa ohjelmaa kevään tapahtumaan.

Oli mukavaa, että työnteko onnistui kotoa käsin isäpuoleni toimistossa. Plussana oli myös kivat työtehtävät, vaikka ranteet ilmoittivatkin suuresta kirjoitusmäärästä. Tietenkin myös mahtavaa oli hyvä työilmapiiri ja mahtava työtoveri! Miinuksia työssä ei pahemmin ollut. Ehkä uusiin ihmisiin tutustuminen olisi ollut myös mukavaa, mutta tämäkin kävi minulle mainiosti. Myöskään toimistotyö ei ole minulle luotu. Kuitenkin senkin kokeminen oli uutta ja avartavaa.

Tutustuminen kyseiseen yhdistykseen ei kuitenkaan vaikuttanut ammatinvalintaani. Olen halunnut kirurgiksi valehtelematta viisi vuotiaasta lähtien ja se on vieläkin 17-vuotiaana haaveammattini sekä työ, johon tulevaisuudessa pyrin.

Harjoittelijana mainostoimistossa

Ennalta tuttu mainostoimisto tarjosi minulle mahdollisuuden syventyä heidän työhönsä TET-jakson ajan. Tämä mainostoimisto tarjoaa erilaisia markkinointiviestinnän ratkaisuja ja työhön kuuluu mainosten suunnittelu ja niiden kehittäminen houkutteleviksi. Työ mainostoimistossa on todella kiireistä, mutta samalla rentoa. Heillä on hyvä ja iso porukka, josta he sitten muodostavat pieniä tiimejä eri aihepiireihin. Tämä on monipuolinen työ, eikä mikään päivä ole samanlainen. Kaksi vuotta sitten olin samassa paikassa ja olin hyvin kiinnostunut ammatista. Halusin vielä kerran varmistaa, onko tämä oikeasti työ, joka voisi tulevaisuudessa olla se oikea.

Minun työni oli olla vastaanottajan paikalla. Ensimmäisenä päivänä minulla oli seuraa toisesta työntekijästä. Meidän tehtävämme oli vastaanottaa asiakkaat ja tarjoilla heille kahvia. Ensimmäinen päivä meni todella hitaasti, sillä ei ollut paljon tehtävää. Jotain pieniä käytännön asioita tein, kuten patterien vaihto kellosta, tiskikoneen tyhjentämistä ja täydentämistä sekä kahvin keittämistä. Toinen päivä meni samalla linjalla, hieman enemmän asiakkaita, mutta ei muuta tehtävää. Tämä oli pettymys suhteessa aiempaan kokemukseen. Monet työntekijät myös oletti, että osaan jo kaiken kuten he, mikä ei pitänyt paikkaansa.

Minun onnekseni TET-jakso on keksitty ja nämä kaksi päivää varmisti, ettei ainakaan vastaanottajan työ mainostoimistossa ole minun juttuni. Olisi ollut kiinnostavaa seurata enemmän muiden töitä istumisen sijaan. Kokemus mikä kokemus – kaikki on aina hyödynnettävä tavalla tai toisella. Positiivisella mielellä TET:n kuitenkin suoritin.