Vapaaehtoistyö -ja kesätyökurssi

Vaasan lukion opiskelijat suunnittelivat ja kehittivät mallin lukiokurssin suorittamiseksi  vapaaehtois- tai kesätyötä tekemällä. Tarkoituksena oli kehittää uusi kurssi, jolla voitaisiin hankkia työelämän tuntemusta ja jota voitaisiin tarjota myös muiden hyödynnettäväksi.

Vapaaehtoistyön kurssi koostui seuraavista asioista ja vaiheista: 
  • SPR:n luento vapaaehtoistyöstä kurssille osallistuville ja muille kiinnostuneille
  • yhteydenotto etukäteen mahdollisiin työkohteisiin ja kartoitus vapaaehtoistyön tarpeesta kohteissa
  • työkohteen valinta
  • lupalomake/tiedote huoltajille, työajan seurantalomake (mielellään kaksi eri kohdetta, vähintään 12 vierailua yhteensä)
  • oppimispäiväkirja sekä työpaikan vastuuhenkilön täyttämä palautelomake
  • opiskelija saa kurssista suoritusmerkinnän sekä erillisen todistuksen osallistumisestaan vapaaehtoistyöhön
  • vapaaehtoistyö tehdään opiskelijan vapaa-ajalla, koulutyön ulkopuollella
Kesätyökurssi koostuu seuraavista asioista ja vaiheista: 
  • CV paja/infopiste työnhausta yhden päivän ajan pop-up periaatteella lukiossa ennen kesätöiden haun alkamista
  • infotilaisuus kurssin sisällöstä ja sen suoritusperiaatteista
  • itse hankittu kesätyö jonka kesto vähintään 60h tai 2 vko
  • kesätyön aikana täytetty oppimispäiväkirja, jossa itsearviointi
  • työnantajan arvio + kopio työtodistuksesta
Miten ja millaista yhteistyötä työelämän ja/tai korkeakoulujen kanssa konkreettisesti tehtiin?

Vapaaehtoistyön kurssin suunnittelijat olivat yhteydessä Vaasan Suomen punaisen ristin yksikköön liittyen SPR:n järjestävään luentoon.  Lisäksi kurssin suunnittelijat olivat yhteydessä muutamaan paikalliseen päivä- sekä vanhainkotiin selvittäen vapaaehtoistyön tarvetta. Kesätyökurssilaiset sopivat CV-pajasta paikallisen työvoimaa vuokraavan yrityksen kanssa.

Opiskelijat käyttivät hyväksi valmiita suhteitaan eri koulun ulkopuolisiin tahoihin, mutta loivat myös uusia kontakteja työelämään. Tämä tietysti vahvistaa opiskelijan sosiaalisia taitoja, osoittaa käytännössä, kuinka järjestetään tapahtumia ja lähestytään uusia kontakteja. He joutuivat ottamaan huomioon, miten sovittaa yhteen koulun tarpeet sekä toisen osapuolen vaatimukset/mahdollisuudet ja kuinka luoda niistä kaikkia tyydyttävä kokonaisuus.

Haasteena on tietysti, että koulu ei voi tarjota yhteistyötahoille rahallista korvausta eli yhteistyö täytyy luoda muulla tavalla houkuttelevaksi sekä hyödylliseksi. Lisäksi joka paikassa on sama ongelma, että ylimääräistä aikaa on hyvin vähän. Kaikkien työpäivät ovat jo valmiiksi täynnä eli suunnittelu täytyy tehdä ajoissa miettien mihin kaikkien resurssit riittävät.

Koin kuitenkin, että opiskelijat onnistuivat erinomaisesti yhteyksissään koulun ulkopuolisiin tahoihin. He löysivät sopivat yhteistyökumppanit, joiden kanssa yhteistyö sujui hyvin ja vaivattomasti.

Miten opiskelijat ottivat osaa käytännön kehittämiseen sen eri vaiheissa?

Opiskelijat olivat mukana suunnittelussa alusta lähtien. Aluksi tiedotimme opiskelijoita yleisesti koulumme osallistumisesta LukioTEKO-hankkeeseen ja kokosimme yhteen opiskelijoita, jotka olivat kiinnostuneita olemaan mukana suunnittelemassa kursseja ja toimintaa. Sen jälkeen muodostimme opiskelijoista pienempiä ryhmiä ja ryhmät alkoivat työstää omaa kohdettaan. Opiskelijat ideoivat kohteet yhdessä ohjaavien opettajien kanssa.

Omat ryhmäni valitsivat vapaaehtoistyö- ja kesätyökurssin kehittämisen. Tapasin molempia ryhmiä erikseen tapaamisissa, jossa mietimme kursseille sisältöä ja etsimme tietoa siitä, kuinka vastaavia kursseja oli mm. toteutettu muualla. Tämän jälkeen ryhmät alkoivat itsenäisesti suunnittelemaan kurssien sisältöä ja toteutustapaa raportoiden säännöllisesti minulle. Opiskelijat loivat tarvittavan kurssimateriaalin täysin itse, ottivat yhteyttä yhteistyökumppaneihin sekä pitivät kursseista muille lukiolaisille infotilaisuuden.

Tällaisten projektien haasteena on myös, kuinka saada mukaan sitoutuneita opiskelijoita, sillä vaikka kiinnostuneita on usein paljonkin, ovat opiskelijoiden lukujärjestykset usein hyvin täynnä. Projektit ovat aina tavallisten kurssien ulkopuolista toimintaa ja yhteisen ajan löytäminen on kortilla. Projektiin panostaminen vaatii työtä ja joskus opiskelijoiden aika ei vain riitä kaikkeen.

Keskeisimmät tulokset
  1. Milloin tahansa toteutettavissa olevat kurssit lukion tarjottimeen. Kurssit ovat kaikkien valittavissa eli koskevat laajaa joukkoa opiskelijoita.
  2. Positiivinen oppimiskokemus projektiin osallistuneille opiskelijoille. Opiskelijoilla oli mahdollisuus olla kehittämässä koulumme toimintaa, kurssitarjontaa ja he saivat mielipiteitään kuulluksi.
  3. Mukavaa vaihtelua koulun tavalliseen arkeen niin opiskelijoille kuin opettajille. Ehkä myös näkemystä kaikille osapuolille siitä, että oppimista tapahtuu luokkahuoneen ulkopuolellakin.
Lue lisää opiskelijan kokemuksesta

Vapaaehtoistyökurssia suunnittelemassa ja toteuttamassa Vaasan lyseon lukiossa

Vaasan lyseon lukiossa työelämälähtöisiä lukio-opintoja Kesätyökurssilla

Lue lisää opettajan kokemuksesta

Vaasan lyseon lukiossa suunniteltiin ja toteutettiin Kesätyö- ja Vapaaehtoistyökurssi

Lisätietoja

Vaasan lyseon lukio
Sainur Hairedin
sainur.hairedin@edu.vaasa.fi
23.3.2018

Liitteet

Vapaaehtoistyökurssin sisältö
Kesätyökurssin sisältö