Aineenopettajien työelämä- ja yrittäjyyskasvatuksen kehittämishanke

Vaasan lyseon lukiossa ja Vasa gymnasiumissa toteutettiin lukuvuonna 2016-2018 vaiheittain kehittämishanke, jonka avulla aineenopettajat tutustuivat työelämä- ja yrittäjyyskasvatukseen. Lisäksi he määrittelivät sen tavoitteita, verkostoituivat ja loivat oman oppiaineen kursseihin integroitavia työ- ja elinkeinoelämälähtöisiä oppimistehtäviä ja käytäntöjä. Lopuksi työstettiin työelämä- ja yrittäjyyskasvatuksen strategia, johon koottiin tavoitteet ja hankkeen aikana luodut uudet sekä olemassa olevat käytännöt.

Miten ja millaista yhteistyötä työelämän ja/tai korkeakoulujen kanssa konkreettisesti tehtiin?

Ensimmäiseksi aineenopettajille järjestettiin yhdessä sidosryhmien kanssa syksyllä 2016 Aineenopettajien työelämä- ja yrittäjyyskasvatuksen koulutustilaisuus, jossa perehdyttiin  Vaasan alueen elinkeinoelämän tulevaisuuden näkyviin, pohdittiin, mistä tulevaisuuden työpaikat löytyvät, ja  millaisia valmiuksia nuorilta työelämässä tarvitaan ja miten lukio pystyy näihin valmiuksiin vastaamaan.  Samana syksynä opettajat vastasivat työelämä- ja yrittäjyyskasvatuskyselyyn, jolla kartoitettiin heidän toiveitaan yrittäjyys- ja työelämäkasvatusta koskevan koulutuksen järjestämiseksi.  Kyselyssä nousivat esille aineenopettajien toiveet opettajankokouksen pitämisestä yrityksissä, aineenopettajien yritysvierailut  ja verkostoituminen alueen yrityksien kanssa sekä workshoptyöskentelynä tapahtuva pedagoginen kehittämistyö omassa aineryhmässä.

Keväällä 2017 aineenopettajille ja rehtoreille järjestettiin työelämä- ja yrittäjyyskasvatuksen kehittämisseminaari Wärtsilässä 5.4.2017. Vierailun aikana perehdyttiin Wärtsilän ja koko energiaklusterin toimintaan ja pohdittiin niiden merkitystä Vaasan alueella. Luentojen jälkeen opettajat osallistuivat tehdaskierrokselle. Seminaarissa opettajat määrittelevät aineryhmittäin oman oppiaineen työelämä- ja yrittäjyyskasvatuksen tavoitteita ja toimintamalleja. Samalla opettajat suunnittelevat aineenopettajien yritysvierailua.  Tavoitteena oli yhdessä paikallisten yritysten kanssa suunnitella omaan oppiaineeseen työelämä- ja yrittäjyyslähtöisiä käytäntöjä ja pedagogisia kokonaisuuksia. Wärtsilän johtajat olivat mukana kehittämisworkshopissa sparraamassa ja antamassa omia ideoitaan ja vinkkejään aineenopettajien käyttöön. Seminaarissa esiteltiin myös aineenopettajien työelämä- ja yrittäjyyskasvatuksen työkalupakkia, johon on kerätty eri toimijoiden tarjoamia välineitä, joiden avulla opettajat voivat halutessaan syventää työelämä- ja yrittäjyyskasvatuksen tietoja ja taitoja.

Aineenopettajien yritysvierailut toteutettiin syksyllä 2017 ja keväällä 2018. Vierailujen aikana verkostoiduttiin ja sovittiin jatkoyhteistyöstä sekä kehitettiin yritysten kanssa omaan oppiaineeseen työelämälähtöisiä oppimistehtäviä ja pedagogisia kokonaisuuksia, jossa opiskelijoilla on mahdollisuus tutustua paikalliseen työelämään ja oppia työelämätaitoja.

Osana kokonaisuutta luotiin työelämä- ja yrittäjyyskasvatuksen strategia Vaasan lukiokoulutukseen. Strategia koostetaan hankkeen aikana luoduista tavoitteista ja käytännöistä. Strategian yhteyteen laadittiin työelämä- ja yrittäjyyskasvatuksen vuosikello, jossa pilottiopettajina toimineet aineenopettajat työstivät strategian omien oppiaineidensa osalta. Kehittämishanke tuo valtavasti lisäarvoa Vaasan lukiokoulutukseen, kun työ- ja elinkeinoelämälähtöistä näkökulmaa ja pedagogiikkaa on saatu jalkautettua kouluun.

Keskeiset tulokset

Aineenopettajien työelämä- ja yrittäjyyskasvatuksen kehittämiskokonaisuuden -toteutusmalli, joka on helposti ja pienellä resurssilla integroitavissa lukiokoulutuksen kehittämiseen oppilaitoksissa. Mallin ansiosta aineenopettajat lähtivät kehittämään työelämä-ja yrittäjyyskasvatuksen käytäntöjä Vaasan lyseon lukiossa ja Vasa gymnasiumissa.

Työelämä- ja yrittäjyyskasvatuksen verkoston luominen. Kehittämishankkeen luominen ja aineenopettajien yritysvierailut mahdollistivat verkostoitumisen työelämän ja yritysten kanssa ja lukiokoulutuksen olemassa olevan verkoston laajentamisen.

Uudet työ- ja elinkeinoelämälähtöiset oppimistehtävät ja käytännöt eri oppiaineisiin. Ne koottiin aineenopettajien työelämä- ja yrittäjyyskasvatuksen kehittämishankkeessa määriteltyjen tavoitteiden ja muiden hankkeessa luotujen käytäntöjen kanssa työelämä- ja yrittäjyyskasvatuksen strategiaksi.

Oppimistehtävät

Opo2-kurssille
Äidinkielen kurssille

Lue lisää käytännön kokemuksesta