Yrittäjyyden Ytimessä Pre-tilaisuus Wisiossa 20.11.2019

Yrittäjyyden Ytimessä tapahtuma on yrittäjyyteen perehtyneille opettajille ja verkostoille suunnattu verkostoitumistapahtuma, joka toteutetaan kerran vuodessa. Tänä vuonna tapahtumaan ilmoittautui 160 osallistujaa eri puolelta Suomea. Turun ammatti-instituutti on ollut mukana toteuttamassa tämän tilaisuuden pre-tapahtumaa jo neljättä kertaa. Me mahdollistamme Pre-tilaisuuden oppilaitososuuden, jolloin olemme päässeet esittelemään monipuolisesti Wision, uuden yrittäjyysoppimisympäristömme viimeisimpiä yrittäjyysopintomallejamme.

Tänä vuonna esittelimme opettajien verkostovalmennuksessa kehittämiä uusia malleja siitä, miten opintokokonaisuudet voidaan toteuttaa yrittäjämäisesti. Mallinnuksessa kokeiluun otettiin isoja organisaatioita. jotka voivat mahdollistaa laaja-alaisesti opintojen suorittamisen erilaisissa yrityksissä.

Kokemuksia parturi-kampaajaopiskelijoiden tuottamasta kauneus pop-upista

Yrittäjämäinen ammattiin opiskelu näkyi myös opiskelijoiden toteuttamissa pop-up palvelupisteissä, joissa opiskelijat tuottivat palveluja tapahtumaan osallistuvalle yleisölle. Tällaisen palvelun tarjoamasta pop-upista esimerkkinä parturikampaajien suunnittelema ja toteuttama kauneudenhoitopiste, jossa tapahtuman asiakkaat saivat hius- ja meikkauspalvelun korvausta vastaan. Wision yrittäjyyden oppimisympäristö tarjoaa opiskelijoillemme hyvän tilaisuuden oppia yrittäjyyttä. Tapahtumaa edeltäneellä yrittäjyyden valmennusleirillä opiskelijat suunnittelevat tapahtuman sisällön ja laskevat palvelulleen hinnan. Tapahtumassa vieraili myös verotarkastaja, joka opiskelijoita haastattelemalla varmisti, että tapahtuman tuotto myös ilmoitetaan verottajalle.

Wision kaikissa yrittäjyyskokeiluissa opiskelijat oppivat sen, miten tehdystä työstä pitää raportoida viranomaisille.  Opiskelijat laativat sopimuksen tuotteiden ja kalusteiden käyttökustannuksista sekä tapahtuman tilavuokrista.

Tapahtuman aikana opiskelijat keräävät asiakkailta palautetta palvelun laadusta. Palautteet käsitellään tiimeittäin tapahtuman jälkeen ja kerätyn materiaalin pohjalta opiskelijat kehittävät palvelutaitojaan.

Tänäkin vuonna tapahtumayleisö antoi paljon hyvää palautetta sekä muutamia ideoita siitä, miten palvelun sisältöä voi vielä parantaa ja monipuolistaa.

Anna-Maija Lassila
yrittäjyysvalmentaja