Ammatillisen koulutuksen monet mahdollisuudet ja malli, joka mahdollistaa opiskelun ajasta ja paikasta riippumatta

365/12 – Aina avoin ammatillinen oppilaitos -seminaarissa 2.9.2020 julkistettiin 365/12-malli ammatillisesta oppilaitoksesta, joka mahdollistaa opiskelun ajasta ja paikasta riippumatta.

Ammatillinen koulutus on ollut muutosten ja uudistusten pyörteessä. Muutos tuo kuitenkin mukanaan aina mahdollisuuksia. Näihin mahdollisuuksiin tarttui 6Aika: 365/12 – Aina avoin ammatillinen oppilaitos -hanke, jonka tavoitteena on ollut kehittää 365/12-malli ammatillisesta oppilaitoksesta, jossa opiskelu on aina mahdollista ajasta ja paikasta riippumatta. Malli julkistettiin valtakunnallisessa loppuseminaarissa 2.9.2020.

Seminaarin avasi Turun kaupunginjohtaja Minna Arve, joka totesi, että 365/12-hankkeessa kehitetyt ratkaisut ja tulokset tulivat aktiiviseen käyttöön kevään koronaepidemian myötä. Opiskelun mahdollistaminen ajasta ja paikasta riippumatta osui juuri oikeaan kohtaan.

Projektitoimiston päällikkö Matti Mäkelä avasi hankkeen ideologiaa ja totesi, että hankkeen tavoite ”nopeammin, paremmin ja ketterämmin” on toteutunut hienosti.

Sitran asiantuntija Perttu Jämsen puhui tulevaisuuden työelämästä ja korosti varautumista, suunnittelua sekä mielen avartamista uudelle.

Talkshow-osuudessa kuultiin, kuinka hyvinvointiteknologian puolella yritys-oppilaitosyhteistyö on toteutunut mallikkaasti. Paneelikeskustelussa oli mukana työelämän edustaja, opiskelijoita, opettajia sekä koulutuspäällikkö.

Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen tutkimuspäällikkö Johanna Ollila tiivisti esityksen kolmeen kohtaan pohdittaessa tulevaa: puhu mahdollisuuksista, kasvata valmiuksia kohdata muutoksia sekä luo tilaa vaihtoehtojen näkemiselle.

Perttu Pölönen haastoi miettimään, mikä on seuraava vallankumous maailmassamme? Pölönen ennusti, että olemme inhimillisen vallankumouksen äärellä, jolloin päädymme pohtimaan mitä ihmisellä on sellaista, jota esim. Google ei meille mahdollista. Työskentelyn ”kiertokulku” on ollut lihastyöstä ensin aivotyöhön ja nyt olemme siirtymässä sydämeen, jolloin käsittelemme ”sydämen sivistystä”.

Projektipäällikkö Annina Laaksonen esitteli seminaarissa mallin, joka mahdollistaa henkilökohtaisten oppimispolkujen suunnittelun sekä opiskelun ajasta ja paikasta riippumatta. Hankkeessa on kehitetty innovatiivisia ratkaisuja, uusia oppimisympäristöjä sekä tehty tiivistä yhteistyötä työelämän, yritysten, kolmannen sektorin ja muiden toimijoiden kanssa.

Vierailu- ja innovaatiokeskus JOKI toimi seminaarin striimauspaikkana. Seminaariin oli ilmoittautunut lähes 200 etäosallistujaa eri puolilta Suomea ja päivän juonsivat Teija Sorri ja Juha Pusa.

365/12-malliin on koottu sisältöjä, joiden avulla mahdollistetaan opiskelu ajasta ja paikasta riippumatta. Mallia kehitetään edelleen:

Seminaarin sivut: www.koulutustakuu.fi/tulevaisuudenao/