Opetushenkilökunta simulaatio-opetuksen oppimisympäristöä testaamassa

Aina avoin ammatillinen oppilaitos, 365/12 –hanke, on aktivoinut hanketoimijoita sekä koulutusorganisaation keskijohtoa rakentamaan Turun ammatti-instituutin Uudenmaantien koulutalolle uudenlaista oppimisympäristöä, simulaatio-opetuksen tilaa. Uudenmaantien koulutalolla toteutetaan sosiaali- ja terveysalan sekä liikunta-alan perustutkintoja. Näistä koulutusohjelmista valmistuvien uusien ammattilaisten osaamisen kehittämisessä ja varmistamisessa on tärkeässä roolissa työelämälähtöinen oppiminen työpaikoilla, mutta myös muissa autenttisissa oppimisympäristöissä oppimisen mahdollistaminen.

Tätä tavoitetta tukee mainiosti simulaatio oppimisen tila. Se on kuvitteellinen ikäihmisen koti, jossa tulevat ammattilaiset ja opetushenkilökuntakin pääsevät harjoittelemaan asiakkaan kuntouttavan hoitotyön menetelmiä lähes todellisuutta vastaavassa toimintaympäristössä.

Lokakuun alussa meillä kuntouttavan hoitotyön ergonomia-osaamisen opetuksesta vastaavilla opettajilla oli mahdollisuus pysähtyä yhteisen asiamme äärelle harjoittelemaan ja kertaamaan käytännön ergonomisia potilassiirto- sekä avustustilanteita.

Opetushenkilökunnalle suunnatun päivän toteutuksesta vastasi Ergomentor Oy:n ergonomiakouluttaja ft, FT Virpi Fagerström https://www.ergomentor.com/

teksti: Teija Yli-Hollo

kuvat: Oili Harri-Lehtonen