Yhteisellä ideoinnilla kohti 365/12-mallia

Hankkeen tavoitteena on luoda 365/12-malli, joka mahdollistaa opiskelun käytännöllisesti katsoen aina ajasta ja paikasta riippumatta. Malliin liittyvä tieto ja osaaminen (hyvät käytännöt, reunaehdot, toimenpide-ehdotukset jne.) kootaan omaksi kokonaisuudeksi. Mallin toteutuksessa hyödynnetään hankkeessa toteutettavia pilotteja ja kokeiluja sekä hankeverkoston ja keskeisten sidosryhmien yhteisiä workshopeja.

Hankkeen toinen workshop pidettiin Tampereen seudun ammattiopisto Tredun tiloissa 4.2.2019 ja hanketoimijoiden lisäksi paikalla oli myös työelämän edustajia. Temaattisen workshopin aiheena oli ”Hyvien käytäntöjen jalostaminen parhaiksi: miten pilottikokeilujen onnistumisista jalostetaan yhteisellä kehittämistyöllä timantteja?”. Tilaisuuden alussa oppilaitokset pääsivät esittelemään oman timanttinsa, jonka jälkeen siirryttiin varsinaiseen työskentelyosioon. Aluksi osallistujien piti pohtia millainen on aina avoin ammatillinen oppilaitos, mitkä asiat tällä hetkellä mahdollistavat opiskelun 365/12 ja mikä on tavoitetila, jotta opiskelu olisi ajasta ja paikasta riippumatta aina mahdollista. Tämän jälkeen osallistujat pääsivät kuulemaan kaupunkien eri kokeiluista. Tavoitteena oli yhdessä keskustella mm. siitä, kuinka kokeiluja voidaan edelleen jatkokehittää, mitä yhteistyömahdollisuuksia kokeiluista voisi syntyä ja mitä hyötyä kokeilusta on niin opiskelijoille kuin työelämällekin. Tilaisuus päätettiin loppukoontiin, jossa työryhmien vetäjät pitivät yhteenvedon käydyistä keskusteluista.

Kaiken kaikkiaan workshop oli erittäin antoisa tilaisuus, jossa hankeverkosto sai arvokasta tietoa mallin kehittämisen tueksi. Erityisesti työelämän edustajien läsnäolo tilaisuudessa nähtiin voimavarana, jota saimme hyödyntää. Työelämältä saimme mainioita kehittämisehdotuksia ja -ideoita, joita on hyvä lähteä jatkojalostamaan. Seuraava yhteinen workshop sidosryhmien kanssa järjestetään Espoossa toukokuussa. Jatkossakin on ensiarvoisen tärkeää saada hankkeen kohderyhmää mukaan näihin tilaisuuksiin. Yhdessä kehittämällä ja ideoimalla etenemme päättäväisesti kohti tulevaisuuden ammatillista oppilaitosta!

Esitellyt timantit:
Tredu: Koneen bigdata avuksi kuljettajan kehittämiseen, Janne Ruokonen
TAI: Bore – oppimisympäristö Aurajoen laineilla, Laura Laitinen
Omnia: Yrittäjyyden oppimaisema, Jaanamari Torniainen
OSAO: Oppinurkka, Antti Vainiokangas

Esitellyt kokeilut:
Tredu:
1) Raca-alan kehittämistyö
2) Futural Skills

TAI:
1) YTO-näytöt
2) Oppimo