Koululaiva S/S Bore – ammatillisten taitojen harjoitusalue koko oppilaitokselle

Turun ammatti-instituutti sai tammikuussa 2018 käyttöönsä aivan uudentyyppisen luokkahuoneen – S/S Boren. Oppimisympäristönä se on ainutlaatuinen. Vuonna 1960 rakennettu höyrylaiva toimi uransa alussa risteilyliikenteessä Turun ja Tukholman välillä, josta se välivaiheiden kautta siirtyi vuonna 1987 Kristiina Cruises -varustamon risteilylaivaksi. Tuolloin M/S Kristiina Regina nimellä toiminut laiva aloitti risteilyt mm. Itämerellä, Atlantilla, Välimerellä ja Punaisella merellä. Laiva toimi aktiivisessa risteilykäytössä vuoteen 2010 asti, jonka jälkeen se siirtyi osaksi Forum Marinum -merikeskuksen museolaivastoa ja aloitti toimintansa laiturissa kiinteästi pysyvänä laivahostellina. Vuosi sitten Turun ammatti-instituutti otti Boren hostelli-, ravintola- ja kokoustoimintojen operoinnin vastuulleen. Ajatuksena oli kehittää opiskelijoille monipuolinen harjoitusalue vastaamaan ammatillisen koulutuksen kehittämistarpeita, joissa oppilaitokselta vaaditaan yhä enemmän työelämälähtöisiä ja aitoja oppimisympäristöjä.

Koululaiva S/S Boren ensimmäinen toimintavuosi sujui erinomaisesti. Liiketaloudelliset tavoitteet täyttyivät ja laivalla työskenneltiin lähes 3000 opiskelijatyöpäivää monista eri tutkinnoista. Boren hostelli- ja ravintolatoiminnoissa luonnollisesti työskentelivät hotelli-, ravintola- ja cateringalan sekä matkailualan opiskelijat. Samoin puhtaanpidon opiskelijat pitivät laivan siistissä kunnossa asiakkaita varten. Muita laivalla käytännön harjoitusta saaneita aloja edustivat esimerkiksi liiketalous, tietoliikennetekniikka, sosiaaliala, puuala ja logistiikka. Opiskelijat antoivat monia ammatillisia näyttöjä ja toteuttivat erilaisia projekteja, kuten esimerkiksi laivan esittelykierrokset kaupungin asukkaille Turun päivän yhteydessä.

Tarjoilijaopiskelija työssä Borella SM-kisojen juhlaillallisella

Lähihoitajaopiskelijoiden ohjelmaa lapsiasiakkaille Boren avoimien ovien yhteydessä

Logistiikan opiskelijat siirtävät Boren ulkokansien puupenkkejä kunnostettavaksi oppilaitoksen tiloihin

Hyvänä esimerkkinä monialaisesta yhteistoiminnasta on 21.11.2018 toteutettu suuronnettomuusharjoitus, jossa lähihoitajista muodostettu ensiapuryhmä otti pelastusvastuun laivalla tapahtuneesta tulipalotilanteesta. Onnettomuusskenaarion maaliasiakkaina toimivat hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijat. Voit katsella harjoituksesta tehdyn videon seuraavasta linkistä:

Suuronnettomuusharjoitus 21.11.2018 Borella

Vuonna 2019 Borea kehitetään edelleen yhä monipuolisemmaksi ja paremmaksi aitojen asiakastilanteiden sekä opiskelijaprojektien näyttämöksi. Yhtenä esimerkkinä tästä ovat säännöllisten matkailuiltojen toteuttaminen, joissa opiskelijat pääsevät suunnittelemaan esitelmän valitsemastaan kohteesta ja tapahtumaan osallistuville voidaan samalla esitellä koululaiva Boren konseptia sekä siellä tarjottavia palveluja. Näin pystymme säilyttämään lähes 60-vuotiaan laivan elinvoimaisena pitkälle tulevaisuuteen.

Comments are closed.