Omnian yrittäjyyden oppimaisema ja puhe yrittäjyydestä opiskelijoille

Yrittäjyysopintojen menetelmien ja oppimisympäristöjen kehittäminen on 365/12-hankkeen toinen iso työkokonaisuus Omniassa. Kaikki Omnian ammatilliset opiskelijat opiskelevat yrittäjyyttä vähintään yhden osaamispisteen verran. Tämän pakollisen osaamispisteen lisäksi opiskelijalla on mahdollisuus osallistua erilaisiin toteutuksiin oppia niin yrittäjyydessä tarvittavia keskeisiä taitoja kuin saada käytännön kokemusta (harjoitus)yritystoiminnasta.

Omnian yrittäjyyden oppimaiseman avajaisia vietettiin syksyllä 2018 ja avajaisten jälkeen yrittäjyysopettajatiimin vauhti on ollut hurja. Syksyn aikana arvioilta 550 opiskelijaa suorittivat 1 osp pakollisen yrittäjyyden.  Hankkeen tavoitteena on tuottaa oppijalähtöisiä, henkilökohtaistettuja ratkaisuja ja tuottaa monipuolisia malleja erilaisten oppijoiden kohtaamiseen.  Tiimi on suunnitellut ja kokeillut monenlaisia yrittäjyysopintojen toteutuksia mm. sprinttiä, työelämälähtöisiä kokeiluja kauppakeskuksien kanssa ja innovaatioprojektia Metropolian kanssa.

Keskiviikkona 13.3.2019 Hulabaloo-oppimisympäristössä oli sprinttitoteutus käynnissä ja paikalla oli 32 opiskelijaa eri aloilta. Aamupäivän opiskelijat opiskelivat toiminnallisesti yrittäjyyttä ja yritystoimintaa. Iltapäivällä paikalla oli Jani Torppa JetiFörlivetistä kertomassa oman yrittäjätarinansa.

24-vuotiaan Janin tarina oli innostava, rohkea ja hullukin.  Janin mukaan ei ole yhtä ja tavallista reittiä yrittäjäksi. Hänellä itsellään ei ollut aikaisempaa kosketusta yrittäjyydestä, esimerkiksi perheessä kukaan ei ollut yrittäjä. Lukiossa Janilla oli ollut ajatuksia, että hänestä tulisi joskus yrittäjä ja miljonääri, mutta hänellä ei ollut vielä silloin liikeideaa. Jani kertoi mitä hän konkreettisesti tekee työpäivänään: suurin osa työpäivästä on suunnittelua, miten myydä ja markkinoida tuotteita, tehdä puhujakeikkoja sekä kontaktoida uusia kouluja.

Janin yrittäjyystarinan kompastuskivet ja onnistumiset jäivät varmasti kuulijoiden muistiin ja mahdollisesti myös innostivat meitä. Itse ainakin pohdin millainen yrittäjä minä olisin tai olisiko minusta edes yrittäjäksi.  Palaute opiskelijoilta oli myös positiivista!