Oppimo – oppimisympäristö, joka palvelee työelämää ja opiskelijoita

Turun ammatti-instituutissa on vuoden 2019 aikana kehitetty uudenlaista osaamiskeskus-konseptia Oppimoa, jossa opiskelijan on mahdollista saada ohjausta ja tukea opintojen suorittamiseen henkilökohtaista oppimispolkua pitkin. Tämän lisäksi Oppimo on matalan kynnyksen yhteistyötila työelämän ja opiskelijoiden välillä.

Oppimon tuotteistamistyöpaja – Turun ammatti-instituutti

Joulukuun alussa järjestimme Turun ammatti-instituutin Uudenmaantien koulutalon Oppimossa tuotteistamistyöpajan, jonka tavoitteena oli ideoida ja muotoilla Oppimon palveluketjuja yhdessä sidosryhmien kanssa. Keskeisiä kysymyksiä olivat: miten Oppimoa tulisi yhteistyön paikkana kehittää ja millainen Oppimo palvelisi parhaiten työelämää, opiskelijoita ja opetus- ja ohjaushenkilöstöä? Osallistavasta ja visuaalisesta työskentelystä vastasi Mukamas Learning Designin fasilitaattori Maija Kotamäki.

Oppimon tuotteistamistyöpajan ohjelmaa jäsensivät asiantuntijapuheenvuorot oppilaitoksen, työelämäyhteistyön ja opiskelijoiden näkökulmista. Koulutuspäällikkö Marleena Tuuri nosti puheenvuorossaan esiin työelämäyhteistyön mahdollisuudet ja sen, miten ammatillisen koulutuksen reformin myötä koulutuksen järjestäjät pystyvät paremmin reagoimaan työelämän koulutustarpeisiin. Työelämän ja oppilaitoksen yhteistyön rajapinnassa toimivat työelämäagentit Irina Erlamo ja Liisi Mattila näkivät Oppimon oppimisympäristönä, mikä tukee mm. koulutus- ja oppisopimusopiskelijoita.

Työpajan osallistujat olivat hyvin aktiivisia ja innostuneita. Workshopeissa selkiytettiin Oppimon kohderyhmiä, ja heille tarjottavia palveluita sekä pohdittiin yhteistyötapoja, joilla työelämä saataisiin aktiivisemmin mukaan Oppimon toimintaan. Arttu Harjulan (ravintola- ja catering-ala) ja Rosa Hynysen (autoala) opiskelijapuheenvuoro kiteytti sen, miten erilaisia opiskelupolkuja on olemassa. Opintojen henkilökohtaistamisen myötä Oppimo voisi tarjota väylän mm. opintojen nopeampaan suorittamiseen tai ohjauksen saamiseen koulutus- ja oppisopimusjaksojen aikana.

Miia Lehtonen
Hankekoordinaattori, Turun ammatti-instituutti