Challenge Turku Goes Green –innovaatioleiri 7.-8.11.2019, Turku

Oppimisympäristön toimintatavat ovat moninaisia, mutta yhteistä toiminnalle on opiskelijoiden työskentely monialaisissa tiimeissä ja aidot toimeksiannot työelämältä.

www.kiertotalous2.fi

Osallistuimme yhdessä eri yliopistoista, ammattikorkeakouluista ja ensimmäistä kertaa myös Turun ammatti-instituutin opiskelijoiden kanssa innovaatioleirille Tuorlassa.  Oppilatoksestamme oli mukana Tekstiili-ja muotialan opiskelijoista Camilla Mamia, Minna Virtanen, Sali Najeeb, Venla Meriläinen ja Emma Suomalainen. Mukana tiimityöskentelyssä oli myös Tarja Moisio-Rannikko.

Leirillä muodostettiin osallistujista monialaisia kolmen hengen tiimejä, joissa ratkottiin kiertotalouteen liittyviä haasteita.

Siivousvälineitä valmistava Vileda haastoi opiskelijat miettimään laitossiivouksessa käytettävien moppien kierrättämistä. Miten käyttöikänsä päähän tulleet mopit saataisiin takaisin tehtaalle ja uudelleen moppien valmistukseen materiaalina. Haastetta ratkoi kolme tiimiä, joista tuomaristo valitsi koko kisan voittajaksi tiimin, jossa Venla oli mukana. Myös tiimi, jossa Camilla ja Minna työskentelivät, sai erinomaista palautetta.

Toisena haasteen antajana oli Painovoima ry, joka on kokeillut tekokuitujen käyttöä paperin valmistukseen. Heidän haasteensa oli, että tiimiläiset kehittelisivät uusia tuotteita ja käyttötarkoituksia tekstiilipaperille. Tekstiilipaperille löytyikin uusia ajatuksia esimerkiksi lampunvarjostimina. Tässä haasteessa ei TAI:laisia ollutkaan mukana vaan kisaajat olivat muista oppilaitosista.

Kolmantena haasteen antajana oli Pääkaupunkiseudun jätehuolto Oy ja sen antamana haasteena oli keksiä vaihtoehtoja verkkokaupan tuotteiden lähetyspakkauksiin. Tehtävänä oli ideoida, miten päästä uutena ostettavasta, kuplamuovista eroon sekä kehitellä miten antaa vielä yksi elämä energiajätteeksi jo lajitellulle tekstiilimateriaalille.

Tätä ongelmaa ratkomassa oli TAI:n väestä Sali, Emma ja Tarja. Kaikki tiimit kehittelivät hyviä ideoita ja raadin arviot olivat erittäin hyviä. Tiimi, jossa kaksi TAI:laista oli mukana voitti oman haasteensa.

24h kestänyt leiri oli intensiivinen ja vaikka osallistujat olivat alun perin eripuolilta maailmaa, eri ikäisiä eivätkä tunteneet toisiaan ennestään niin yhteistyö sujui hyvin. Aika oli hyvin rajattu ja ajatukset olivat koko ajan omassa haasteessa eikä oikein ehtinyt tutustumaan muihin haasteisiin kuin vasta valmiita ajatuksia esiteltäessä. Olisi ollut todella mielenkiintoista nähdä muidenkin ryhmien työskentelyä enemmän.

Oman haasteensa leirin toimintaan ja työskentelyyn antoi sekin, että leirillä tehtävänantoihin, opastukseen ja esittelyyn käytetty kieli oli englanti. Tai:laisia se ei kuitenkaan tuntunut haittaavan.

Ei ole häpee olla AMIS.

Anna-Maija Lassila