Oppiminen tapahtuu ajasta ja paikasta riippumatta

365/12 Oppiminen tapahtuu ajasta ja paikasta riippumatta

Ammatillisessa koulutukseen on viime aikoina tehty uudistuksia. Työssäoppimista on enemmän ja sähköisesti tuotettujen materiaalien ja tehtävien hyödyntämistä opetuksessa on kasvatettu.  Työssäni logistiikka-alan opettajana olen havainnut erilaisia oppimista hidastavia haasteita, joihin pyritään vas-taamaan muun muassa virtuaalisia oppimisympäristöjä kehittämällä. Tampereen ammattiopisto Tredussa on käytössä Moodle -oppimisympäristö, johon logistiikka-alan opetusmateriaali on kehitetty.  Oppiminen tapahtuu ajasta ja paikasta riippumatta.

365/12 – aina avoin ammatillinen oppilaitos, POK:n ja Tredun yhteistyöprojekti

365/12 – aina avoin ammatillinen oppilaitos -hankkeessa on tuotettu yhteistyössä Pirkanmaan Osuus-kaupan ja Prisma Linnainmaan kanssa perehdytysvideoita logistiikka-alan opiskelijoiden käyttöön. Perehdytysvideoiden tarkoituksena on auttaa nuorta opiskelijaa tutustumaan tuleviin työtehtäviinsä ja niiden toteuttamisessa tarvittaviin työelämätaitoihin. Perehdytysvideoissa on kuvattu kaupan ympäris-tössä niitä autenttisia työvaiheita, joita opiskelija kohtaa työelämäjakson aikana. Videoiden katsomi-nen, tehtävien tekeminen ja materiaalien lukeminen suoritetaan pakollisena ennen työssäoppimisjak-soa jolloin ne toimivat myös työpaikan alkuperehdytyksenä.

365/12 – aina avoin ammatillinen oppilaitos, metsäkoneen BigDatan hyödyntäminen opetuksessa

Metsäkoneet tuottavat nykyään valtavan määrän dataa konetyöstä. Suurimmilla konevalmistajilla on konedataa keräävät fleet- pohjaiset ohjelmistot, joita 365/12 – aina avoin ammatillinen oppilaitos –hankkeen aikana on valjastettu oppimisen ja opetuksen käyttöön.
Valintamme kohdistui Maxifleet- järjestelmään sen monipuolisuuden vuoksi. Järjestelmä näyttää kul-jettajalle reaaliaikaisena omaan työhön työvaiheittain kulutettavaa aikaa ja vertaa sitä samalla keski-määräiseen suoritukseen. Järjestelmä tuottaa myös hakkuukoneella tehdyistä puista paikat karttajär-jestelmään ja lähettää sen heti pilvipalveluun, josta ajokone näkee puiden sijainnin. Näin esimerkiksi ajokoneenkuljettaja voi suunnitella oman työpäivänsä teoriassa etukäteen. Metsäkoneenkuljettajan työ on itsenäistä ja kehittyminen vaatii jatkuvaa oman työn reflektointia. Järjestelmä auttaa kuljettajaa kehittämään ammatillista osaamistaan.

Osaamiskeskus Intro

Osana hankkeen kehittämistyötä Tampereen seudun ammattiopisto Tredussa on kehitetty uudenlai-nen osaamiskeskus ja toimintamalli Intro, joka tarjoaa opiskelijalle ohjaus-, tuki-, tieto- ja neuvonta-palveluita ammattiin oppimiseen ja kehittymiseen. Uusi malli mahdollistaa entistä nopeamman opis-kelun huomioiden yksilölliset tarpeet sekä tarjoaa tukea ja valmiuksia opintojen aikana sekä työelä-mään siirryttäessä.
Intro on uudenlainen osaamiskeskus ja toimintamalli, jossa

•  opiskelijoille tarjotaan matalan kynnyksen ohjauspalveluja
  • mahdollisuuksia itsenäiseen opiskeluun
  • tukea opintoihin eri vaiheissa
  • tehostaa opiskelijan ammatillisia valmiuksia
  • auttaa integroitumaan työelämään ja yhteiskuntaan
  • lisää työmahdollisuuksia ja valmiuksia itsensä työllistämiseen

Intron tarjoamat oppimisympäristöt ja tukipalvelut ovat: Treenaamo, Kohtaamo, Starttaamo, Tieto-keskus ja Vauhtipaja, joiden konseptit tarjoavat tukea eri opintojen osa-alueisiin tai vaiheeseen.

Yrittäjyyden konsepti Starttaamo vahvistaa opiskelijoiden yrittäjyysosaamista ja –asennetta, tarjoaa mahdollisuuksia kehittää yrittäjyys- ja työelämävalmiuksia opintojen aikana sekä antaa ajantasaista tietoa ja taitoja yrittäjyyteen ja työelämään. Starttaamo aktivoi ja kokoaa yhteen yrityselämän, yhteis-työtahojen, yrittäjyys- ja työllisyyspalveluiden sekä oppilaitos- ja hankeyhteistyön verkostot ja palvelut. Starttaamotiimi kehittää toimintamallia asiakaslähtöisesti yhdessä opiskelijoiden kanssa.

Hankkeen myötä on kehitetty yhteistyötapoja

Hankkeen aikana asiantuntijaopettajat yhdessä koordinaattorin kanssa ovat olleet mukana kilpailutus-prosessissa antamassa tärkeitä pedagogisia näkökulmia verkkopohjaisen välineen hankinnassa, mikä on edistänyt Tredun digitiimin syntyä ja digitaalisten työkalujen käyttöönottoa ja valintaa. Jokainen on omalla asiantuntijuudellaan tuonut näkökulmia, millaisia taitoja tämän päivän opettajuus vaatii, että pärjätään digitaalisessa maailmassa ja nykyajan työympäristöissä.

Osahankkeen projektikoordinaattori
Tampereen seudun ammattiopisto Tredu