OpoTET

Vaasan lukion opinto-ohjaajat osallistuivat viiteen opoTET-päivään vierailemalla valitsemillaan työpaikoilla. Vierailun tavoitteena oli tutustua yritykseen, sen työntekijöiden työnkuvaan sekä koulutus- ja urapolkuihin sekä kartoittaa sitä, mitä lukiolaisilta tulevaisuuden työntekijöinä vaaditaan.

Miten ja millaista yhteistyötä työelämän ja/tai korkeakoulujen kanssa konkreettisesti tehtiin?

Kuusi opinto-ohjaajaa Vaasan lyseon lukiosta ja Vasa gymnasiumista osallistui yhteensä viiteen opoTET-päivään, joiden vierailupaikat etsittiin opojen omien mielenkiinnonkohteiden mukaan. OpoTET päivien tarkoitus oli lisätä opinto-ohjaajien  tietoa työ- ja elinkeinoelämän vaatimuksista ja tarpeista. Samalla opojen oli tarkoitus tutustua erilaisiin koulutus- ja urapolkuihin ammateissa, joihin he päivänsä aikana tutustuivat.

Ennen opoTET:n osallistumista jaettiin erilliset ohjeet päivän tavoitteista ja  tehtävistä. Työpaikoilla pyrittiin tutustumaan organisaatioon, sen työntekijöihin ja työtehtäviin. Päivän aikana oli pyritty järjestämään aikaa myös keskustelulle työntekijöiden koulutustaustasta, rekrytoinnista ja osaamisvaatimuksista tulevaisuudessa. OpoTET-päivän jälkeen projektiin osallistuneet opot kirjoittivat kokemuksistaan blogitekstit. Tämän lisäksi opoTET-paikkojen työntekijöiltä pyydettiin kirjoituksia toissa.fi-sivustolle. Blogitekstien ja työelämän kertomusten perusteella muodostetaan kurssimateriaalia opinto-ohjauksen kurssille.

OpoTET-paikoiksi valikoitui sellaisia työpaikkoja, joiden toiminnasta osallistujilla oli usein jonkinlainen kuva, mutta josta haluttiin tietää pitääkö tämä kuva paikkaansa. Päivän tarkoituksena oli toisaalta tuoda kuulumisia lukiosta työelämään, mutta pääasiallisesti pyrittiin kartoittamaan mitä työelämä toivoo lukiokoulutukselta ja lukiolaisilta tulevaisuuden työntekijöinä. Yhteistyötä pyritään jatkossa lisäämään pyytämällä opoTET-paikoilta esiintyjiä Vaasan lyseon lukiossa järjestettävään Futurefun-päivään, jossa on n. 25 esiintyjää kartoittamassa omia ura- ja opintopolkujaan lukion opiskelijoille.

Keskeiset tulokset
  1. Opinto-ohjaajat saivat käytännön tietoa työpaikoista, joihin he olivat tutustumassa. He saivat tietoa koulutuspoluista ja työelämässä vaadittavista ominaisuuksista.
  2. Blogikirjoitusten ja toissa.fi kirjoitusten kautta saatu kurssimateriaali.
  3. Lisättiin lukion ja työpaikkojen yhteistyötä tulevilla esiintymisillä uratarinoita kokoavassa Futurefun-päivässä.
Lue lisää opinto-ohjaajan kokemuksesta

Vaasan lukiokoulutuksen opoTET-vierailut osa 3/3: OpoTET Pohjalaisen toimituksessa ja Wärtsilässä

Vaasan lyseon lukio
Taru Leikas