Yleinen

Paine saada pilotit käyntiin kasvaa

Projektiryhmän eteen tupsahtaa lähes päivittäin hyviä kysymyksiä, jotka koskevat sitä, miten avoimet opinnot käytännössä järjestetään. Jotta pääsemme ratkaisemaan ”oikeita kysymyksiä”, kasvaa paine aloittaa ensimmäisten kaikille avointen opintojen kokeilut käytännössä. Ja vaikka houkutus olisikin suuri valita opintojen pilotoijat oman talon opiskelijoista, tarvitsemme ennen kaikkea kokemusta siitä, miten opinnot oikeasti toteutetaan oman talon ulkopuolelta tuleville opiskelijoille.

Tässä esimerkki kysymyksestä, joka avoimmuuden myötä tulee ratkaistavaksemme:
Kenen vastuulla on pitää kirjaa henkilöistä, jotka ovat suorittaneet avoimen koulutustarjottimen kautta jonkin tietyn kurssin tai opintokokonaisuuden? Esimerkkinä: Opiskelija suorittaa kurssin, jonka on laatinut toisen oppilaitoksen opettaja. Tehtävät ottaa vastaan sekä suorituksen arvioi kurssin laatinut opettaja, hän myös kirjoittaa todistuksen suoritetusta kurssista. Omalta opettajaltaan opiskelija saa ohjausta ja tukea kurssin suorittamiseen. Opiskelijan oma opettaja myös hoitaisi suoritetun kurssin kirjaamisen opiskelijan tietoihin, mutta opiskelija kadottaa todistuksen suoritetusta kurssista. Kuuluuko opiskelijan saada uusi todistus verkkokurssin tarjonneesta oppilaitoksesta?

Projektipäällikkö Kilpinen