Yhteisopettajuus matematiikassa

Turun Luostarivuoren Lyseon lukiossa kehitettiin yhteisopettajuuden mallia pitkän matematiikan kahden MAA8-kurssin rinnakkaisryhmiin. Tavoitteena oli kohdentaa opetusta vastaamaan opiskelijoiden omia tavoitetasoja ja osaamista.

Mistä on kyse?

Kurssin alussa opiskelijoille teetetään kysely, jonka pohjalta luodaan kaksi opiskelijoiden tavoitearvosanoja ja taitotasoja vastaavaa ryhmää. Opiskelijat saavat esittää kyselyssä arvosanatavoitteen lisäksi myös toiveensa itsenäisen työskentelyn osuudesta. Ryhmien muodostamisessa huomioidaan paitsi opiskelijoiden tavoitteet, niin myös heidän edeltävä opintomenestys.

Opettajat ottavat opetuksessaan tavoitetason huomioon, ja eriyttävät ja luovat opetusmateriaalia sen mukaisesti. Toisessa ryhmässä käytetään enemmän aikaa perusasioihin, kun taas toisessa ryhmässä käytetään aikaa syvemmälle meneviin asioihin. Ryhmien opetus tapahtuu samaan aikaan vierekkäisissä luokissa ja halutessaan opiskelijat pystyvät siirtymään ryhmästä toiseen. Ryhmäjako ei siis ole ”kiveen hakattu”. Molemmilla ryhmillä oli käytössään yhteinen Google Classroom –kurssialusta. Kaikki materiaalit ovat kaikille opiskelijoille jaossa, mahdollistaen itsenäisen opiskelun yli ryhmäjaon. Kurssilla pidetään yhteiset välitestit ja yhteinen loppukoe.


Lue lisää: Yhteisopettajuus matematiikassa

Katso webinaari toimintamallista: https://dreambroker.com/channel/3bq81la9/sdwoti8g


Lisätietoja

Luostarivuoren Lyseon lukio
Mikko Hanski & Ollijuhani Kärki
etunimi.sukunimi@edu.turku.fi