Yhteisopettajuus äidinkielessä

Turun Luostarivuoren Lyseon lukiossa kehitettiin yhteisopettajuutta äidinkielen oppiaineessa ÄI5- ja ÄI9 -kursseilla yhden osatehtävän ajan. Tehtävät liittyivät tyylianalyysin ja lukutaidon vastauksen kirjoittamisen harjoitteluun ja kertaamiseen.

Mistä on kyse?

Ryhmä koostui toisen vuositason opiskelijoista sekä kirjoituksiin valmistuvista abeista. Kokeilujakson tavoitteena oli vertaisoppiminen toisilta opiskelijoilta sekaryhmissä: kakkoset oppivat abeilta ja abit pystyivät syventämään ja kertaamaan osaamistaan tyylin analyysiin sekä lukutaidon vastauksen laatimiseen. Kursseilla oli omat erilliset digitaaliset kurssialustat käytössään.

Lukutaidon vastaustekstin harjoitteleminen ja kirjoittaminen on abeille kertausta kirjoituksia varten ja toisen vuositason opiskelijoille uuden tehtävän haltuunottoa. Tehtäviä tehdään neljän hengen pienryhmissä, joissa on opiskelijoita molemmilta kursseilta. Kurssien kaksi opettajaa pystyvät jakautumaan ja ohjaamaan opiskelijoita paremmin samoissa asioissa, jotka tavallisesti hoitaa yksi opettaja. Yhteisopettajuus tuo vertaistukea ja –oppimista sekä opettajille että opiskelijoille.

Yhteisopettajuus vaatii suunnittelun opettajakollegan kanssa (ajoittaminen kurssin kohtaan tärkeää), opiskelijoiden ryhmiin jakamisen kurssien yli, toteuttamisen ja toteutuksen reflektoinnin. Kurssien tulisi olla samassa palkissa, jotta yhteisopettajuutta voidaan toteuttaa. Tällä tavalla toteutettu yhteisopettajuus ei varsinaisesti kuitenkaan vaadi palkkaukseen lisäresursseja.


Katso webinaari toimintamallista: https://dreambroker.com/channel/3bq81la9/sdwoti8g


Lisätietoja

Luostarivuoren Lyseon lukio
Marjo Haapatie
etunimi.sukunimi@edu.turku.fi