Erityisopetuksen vuosikello

Kuopion lukiokoulutuksessa kehitettiin erityisopetuksen ja oppimisen tuen vuosikello sekä jaksokohtainen erityisopetuksen vuosikello. Kohderyhmänä ovat lukioiden erityisopettajat sekä opiskelijahuollon työntekijät ja ryhmänohjaajat.

Mistä on kyse?

Vuosikellojen tarkoituksena on tehdä näkyväksi lukuvuoden aikana tarjottavia tuen muotoja. Vuosikello tukee myös erityisopetuksen lukuvuosisuunnittelua. Oppimisen tuen vuosikellossa tulee ilmi myös varhaisen puuttumisen malli. Kuopion lukioiden ensimmäisen vuoden opiskelijoiden ryhmänohjaajat pitävät omille ryhmäläisilleen tulokeskustelun. Jos keskusteluissa nousee esille huoli, ohjaa opettaja tarpeen mukaan nuoren erityisopettajan, kuraattorin, psykologin tai terveydenhoitajan luokse.

Mitä hyötyä käytäntö tuo lukion toimintaan?

Jaksokohtainen erityisopetuksen vuosikello kuvaa tarkemmin erityisopettajan lukuvuoden työnkuvaa ja tuen jakautumista. Henkilövaihdoksien tapahtuessa vuosikello auttaa uutta erityisopettajaa työnsuunnittelussa. Vuosikello jaetaan ja tehdään näkyväksi muulle henkilökunnalle, esim. ryhmänohjaajille, opinto-ohjaajille sekä terveydenhoitajille.

Erityisopetuksen vuosikello: Klikkaa kuvaa suuremmaksi

Kuopion lukiokoulutus