LUMA-tutortoiminta – Matematiikkaa ja luonnontieteitä rennosti!

Jyväskylän Lyseon lukiossa on kehitetty opiskelijalähtöistä ja -johtoista LUMA-tutortoimintaa. Tutorit pääsevät jakamaan osaamistaan haluamissaan oppiaineissa, tutoroitavat saavat apua heille hankalissa oppiaineissa tai tehtävissä ja opettajille tarjoutuu apukäsiä opetuksen tueksi.

Mistä on kyse?

LUMA-tutortoiminnan tavoitteena on olla oppimisen tukea tarjoavaa sekä joustavaa opiskelijalähtöistä ja -johtoista toimintaa. Tutorit rekrytoidaan ja koulutetaan tehtäväänsä, ja he saavat palkaksi yhden tai useamman lukiokurssin. Toimintaa koordinoivat opettajat. Tutorointi voi olla yksilötutorointia sekä oppitunneilla ja tukikursseilla tapahtuvaa tutorointia opettajan apukäsinä.

Koska tavoitteena on opiskelijajohtoinen toiminta, on koordinoivien opettajien rooli mahdollisimman pieni. Tämä rakenne mahdollistaa paitsi uskottavuuden (opiskelijat itse tuntevat parhaiten toiminnan kohderyhmän) ja toisaalta pitää koordinoivien opettajien työmäärän verrattain alhaisena. Keskeistä on myös toiminnan säännöllisyys: viikoittain järjestetään välituntikokous, joissa kuulumisten lisäksi käydään läpi polttavimpia kehityskohteita. Lisäksi lukuvuositasolla edetään vuosikellon mukaisesti. Jokainen tutor pitää myös kirjaa tekemistään tehtävistä ja niihin käytetystä ajasta. Säännöllisyydellä tuetaan paitsi tehokkuutta myös tutorien kokemusta oman toimintansa tärkeydestä. Lisäksi tutorporukalla kokoontuminen ja kohtaaminen lisää yhteenkuuluvuutta.

Mitä hyötyä käytäntö tuo lukion toimintaan?

Ainetutortoiminnasta hyötyvät monet. Tutoroitavat saavat apua ja tukea tarvitsemiinsa oppiaineisiin, tutorit pääsevät jakamaan, kehittämään ja vahvistamaan omaa osaamistaan ja opettajat saavat apukäsiä sekä tukea työhönsä. Tutortoiminta ei vaadi koulutuksen järjestäjältä valtavaa taloudellista tai tilaresurssia eikä sen käynnistäminen työllistä opettajia kohtuuttomasti, vaan se tarjoaa koko lukiolle mahdollisuuden kehittää yhteisöllisyyttä ja opiskelijatuntemusta toiminnalla, jonka hyöty tukea tarvitseville opiskelijoille on merkittävä. Suhteellisen pienellä resurssilla saadaan tuettua suuri joukko opiskelijoita!

Miten voit käynnistää ainetutortoiminnan lukiossasi? Tutustu kattavaan oppaaseen: LUMA-tutortoiminnan opas

Katso webinaari toimintamallista: https://dreambroker.com/channel/3bq81la9/1w10oxpk

Lue lisää hankkeen blogista:

LUMA-Tutor toiminta Jyväskylän Lyseon lukiossa

Jyväskylän Lyseon lukio