Kielitutortoiminta

Jyväskylän Schildtin lukiossa on kehitetty kielitutortoimintaa. Tutorit pääsevät jakamaan osaamistaan haluamissaan oppiaineissa, tutoroitavat saavat apua heille hankalissa oppiaineissa tai tehtävissä ja opettajille tarjoutuu apukäsiä opetuksen tueksi.

Mistä on kyse?

Kielitutortoiminta on esimerkiksi tukikursseilla, oppitunneilla, koepreppaustunneilla, YO-preppauspajoissa, S2-kurssien tunneilla sekä yksilötutorointina tapahtuvaa ainetutortoimintaa. Koordinoivilla opettajilla on taulukko tutoreista ja siitä, mitä kieliaineita he haluavat tutoroida. Opettajat ilmoittavat kielitutoreille tarpeen ja halukkaat tutorit pääsevät mukaan tutoroimaan tukikursseista yksilötutorointiin.

Oppitunneilla tutorit voivat auttaa pulmakohdissa esimerkiksi uutta asiaa sovellettaessa tai kurssilla käytyjen asioiden kertaamisessa. Tutoreita voi myös käyttää ylöspäin eriytettäessä, ja he voivat esimerkiksi antaa lisätehtäviä niille opiskelijoille, jotka etenevät nopeammin. Tutorit koulutetaan tehtäväänsä ja he saavat toiminnastaan ”palkaksi” yhden tai useamman kurssin, riippuen siitä, kuinka paljon he tutoroivat.

Mitä hyötyä käytäntö tuo lukion toimintaan?

Ainetutortoiminnasta hyötyvät monet. Tutoroitavat saavat apua ja tukea tarvitsemiinsa oppiaineisiin, tutorit pääsevät jakamaan, kehittämään ja vahvistamaan omaa osaamistaan ja opettajat saavat apukäsiä ja tukea työhönsä. Tutortoiminta ei vaadi koulutuksen järjestäjältä valtavaa taloudellista tai tilaresurssia eikä sen käynnistäminen työllistä opettajia kohtuuttomasti, vaan se tarjoaa koko lukiolle mahdollisuuden kehittää yhteisöllisyyttä ja opiskelijatuntemusta toiminnalla, jonka hyöty tukea tarvitseville opiskelijoille on merkittävä. Suhteellisen pienellä resurssilla saadaan tuettua suuri joukko opiskelijoita!

Miten voit käynnistää ainetutortoiminnan lukiossasi? Tutustu kattavaan oppaaseen: Kielitutortoimintaopas

Katso kielitutor-toiminnan esittelyvideo tästä: https://youtu.be/xHvjfVQIvIA

Katso webinaari toimintamallista: https://dreambroker.com/channel/3bq81la9/1w10oxpk

Schildtin Lukio