Fiilismittari

Fiilismittari on Turun lukiokoulutuksessa kehitetty sähköinen kysely lukio-opiskelijoille, jonka tavoitteena on kartoittaa lukuvuoden alussa opiskelijoiden opintoihin, hyvinvointiin ja tuen tarpeisiin liittyviä teemoja. Kyselyn avulla haluttiin selvittää erityisesti poikkeuksellisen kevään 2020 vaikutuksia lukio-opintoihin, niissä jaksamiseen sekä tuen tarpeisiin liittyen.

Mistä on kyse?

Fiilismittari toteutetaan Webropol-kyselynä, johon opiskelijat vastaavat heti lukuvuoden alussa ryhmänohjaajan tapaamisessa. Tämä käytäntö mahdollistaa mahdollisimman kokonaisten ryhmien tulokset. Kyselyn täyttämiseen menee aikaa noin 15 minuuttia ja Fiilismittarin tulokset ovat tiedon keräämisen jälkeen pienellä viiveellä ryhmänohjaajan käytössä.

Kaikki kerätty tieto on luottamuksellista. Ainoastaan opiskelijan oma ryhmänohjaaja näkee opiskelijansa vastaukset nimellisinä. Tällöin hän osaa kohdistaa yksilöllistä tukea sitä tarvitsevalle opiskelijalle. Jos opiskelija on esimerkiksi merkannut kyselylomakkeeseen haluavansa erityisopettajan olevan häneen yhteydessä, voi ryhmänohjaaja ilmoittaa tästä erityisopettajalle opiskelijan ollessa tietoinen asiasta.

Tämän lisäksi opiskelijoiden vastauksia voidaan ryhmitellä luokkatasoittain, lukioittain ja kaupungin tasoisesti, jolloin yksittäisen opiskelijan vastaukset ovat nimetöntä tietoa.

Kyselystä on olemassa kaksi versiota, toinen on suunnattu lukion aloittaville ensimmäisen vuositason opiskelijoille ja toinen jo lukiossa aikaisemmin opiskeleville opiskelijoille (toinen, kolmas ja neljäs vuositaso). Kysely on laadittu sekä suomeksi että ruotsiksi.

Mitä hyötyä käytäntö tuo lukion toimintaan?

Fiilismittarilla saadaan poimittua iso määrä tärkeää tietoa opiskeluun liittyvistä asioista. Se on nopea ja tehokas tiedonkeruutapa ja samalla se mahdollistaa nopean raportoinnin ja reagoinnin.

Kyselyn tarkoituksena on antaa opiskelijoille ääni, jotta oppilaitoksia ja sen palveluita voidaan kehittää opiskelijoiden tarpeista lähtöisin. Tällä on myös merkitystä siihen, että tuotetaan tasa-arvoisia koulutuspalveluita sekä huomioidaan opiskelijoiden yksilölliset tuen tarpeet sekä toiveet mahdollisimman hyvin.

Liitteenä alla on Fiilismittarin pohja suomeksi ja ruotsiksi. Liitteessä on sekä 1. ja 2.-4. vuositason kysymykset. Aikaisempia opintoja lukiossa koskevat kysymykset kysyttiin vain 2.-4. vuoden opiskelijoilta ja peruskoulua koskevat kysymykset ainoastaan 1. vuoden opiskelijoilta. Muuten kysymykset ovat samoja.

Klikkaa auki: Lukion fiilismittari / Gymnasiets Feelismätare

Turun lukiokoulutus