Turun lukiokoulutuksessa kehitettiin pedagogisen tuen vastuutaulukko tekemään näkyväksi lukion pedagogisen henkilöstön sekä lukio-opiskelijan ja huoltajan rooleja ja vastuualueita lukion hyvässä arjessa sekä lukio-opiskelijan mahdollisessa tuen tarpeen tunnistamisessa sekä pedagogisten tukitoimien eri vaiheissa.
Mistä on kyse?
Pedagogisen tuen taulukon taustalla on uuden lukiolain ja LOPS:n tuomat muutokset lukion arkeen. Taulukon tavoitteena on selkeyttää tukeen liittyviä tehtäviä ja eri henkilöiden vastuualueita.
Vaakatasossa taulukko kuvaa kunkin pedagogisen tuen vaiheen kokonaisuutena.
Pedagogisen tuen vaiheet ovat seuraavat:
- Hyvä arki ja tarvittaessa tuen tarpeen tunnistaminen
- Kun tuen tarve ilmenee
- Pedagogisen tuen suunnitelma (PTS)
- Ensimmäisen vuoden määräaikaiset tukitoimet
- Pysyvät tukitoimet opintojen aikana
- YO-kirjoitusten erityisjärjestelyt lukivaikeuteen perustuen
- YO-kirjoitusten erityisjärjestelyt muuhun kuin lukivaikeuteen perustuen (mm. S2, sairaus, kuulo- ja näkövamma)
- MAR eli monialaisen asiantuntijaryhmän toiminta
Pystysarakkeina taulukko kuvaa yhden toimijaryhmän esimerkiksi ryhmänohjaajan tehtäviä ja roolia. Taulukko mahdollistaa omiin tehtäviin tutustumisen helposti ja nopeasti.
Pedagogisen tuen toimijat:
- Opiskelija (ja huoltaja)
- Opiskelijan ryhmänohjaaja (RO)
- Aineenopettaja (AO)
- Erityisopettaja (EO)
- Opinto-ohjaaja (OPO)
- Rehtori ja lukion opiskeluhuollon henkilöstö
Pedagogisen tuen taulukko avaa lukijalle MAR-prosessia ja sen toimintaa ohjaavia lakipykäliä.
Avaa pedagogisen tuen vastuutaulukko tästä (PDF) >
Lisätietoja
Turun lukiokoulutus
Heli Ketovuori
etunimi.sukunimi@edu.turku.fi