Pedagogisen tuen vastuutaulukko

Turun lukiokoulutuksessa kehitettiin pedagogisen tuen vastuutaulukko tekemään näkyväksi lukion pedagogisen henkilöstön sekä lukio-opiskelijan ja huoltajan rooleja ja vastuualueita lukion hyvässä arjessa sekä lukio-opiskelijan mahdollisessa tuen tarpeen tunnistamisessa sekä pedagogisten tukitoimien eri vaiheissa.

Mistä on kyse?

Pedagogisen tuen taulukon taustalla on uuden lukiolain ja LOPS:n tuomat muutokset lukion arkeen. Taulukon tavoitteena on selkeyttää tukeen liittyviä tehtäviä ja eri henkilöiden vastuualueita.

Vaakatasossa taulukko kuvaa kunkin pedagogisen tuen vaiheen kokonaisuutena.

Pedagogisen tuen vaiheet ovat seuraavat:

1. Hyvä arki ja tarvittaessa tuen tarpeen tunnistaminen
  2. Kun tuen tarve ilmenee
  3. Pedagogisen tuen suunnitelma (PTS)
  4. Ensimmäisen vuoden määräaikaiset tukitoimet
  5. Pysyvät tukitoimet opintojen aikana
  6. YO-kirjoitusten erityisjärjestelyt lukivaikeuteen perustuen
  7. YO-kirjoitusten erityisjärjestelyt muuhun kuin lukivaikeuteen perustuen (mm. S2, sairaus, kuulo- ja näkövamma)
  8. MAR eli monialaisen asiantuntijaryhmän toiminta

Pystysarakkeina taulukko kuvaa yhden toimijaryhmän esimerkiksi ryhmänohjaajan tehtäviä ja roolia. Taulukko mahdollistaa omiin tehtäviin tutustumisen helposti ja nopeasti.

Pedagogisen tuen toimijat:

1. Opiskelija (ja huoltaja)
  2. Opiskelijan ryhmänohjaaja (RO)
  3. Aineenopettaja (AO)
  4. Erityisopettaja (EO)
  5. Opinto-ohjaaja (OPO)
  6. Rehtori ja lukion opiskeluhuollon henkilöstö

Pedagogisen tuen taulukko avaa lukijalle MAR-prosessia ja sen toimintaa ohjaavia lakipykäliä.

Avaa pedagogisen tuen vastuutaulukko tästä (PDF) >

Turun lukiokoulutus