Tilastotiedettä lukiolaisille yhdistelmällä psykologia ja matematiikka

Yhteistyössä Turun yliopiston tilastotieteen laitoksen kanssa kehitettiin ja toteutettiin uusi Tilastotiedettä lukiolaisille -teemakurssi, jossa yhdistyi kahden oppiaineen – psykologian ja matematiikan – opinnot. Kurssilla opeteltiin tilastollista ajattelua tilastotieteen peruskäsitteistä taulukkolaskenta- ja tilasto-ohjelmien käyttöön sekä perehdyttiin yleisesti empiiristen tieteiden metodeihin. Yliopiston psykologian oppiaineen edustajat kertoivat kurssilla tilastotieteen ja sen menetelmien osaamisen merkityksestä omassa työssään. Kurssin tavoitteena oli antaa opiskelijoille perustiedot tilastotieteestä ja sen sovelluksista jatko-opiskeluissa.

Miten ja millaista yhteistyötä työelämän ja/tai korkeakoulujen kanssa konkreettisesti tehtiin?

Tilastotiedettä lukiolaisille -kurssilla (teemakurssi TO1= monitieteellinen ajattelu) käydään matematiikan ja tilastotieteen laitoksella lehtori Jouko Katajiston johdolla tekemässä 2 x 75 minuutin tilastotieteen harjoituksia ja samalla opiskellaan SPSS:n käyttöä. Psykologian laitoksen edustajat käyvät kurssilla kertomassa, kuinka psykologit soveltavat tilastotieteitä käytännön tutkimustyössään.

Yhteistyön vaiheet:

Yhteistyö alkoi suunnittelutapaamisella tilastotieteiden lehtori Jouko Katajiston ja psykologian laitoksen edustajan Henry Railon kanssa. Palaverissa kirkastui kurssin tarkoitus toimia tilasto-opintojen väliportaana lukio- ja yliopistoportaan välissä.

Kurssi alkoi motivoinnilla, jossa Henry Railo ja Oskari Lahtinen psykologian laitoksella vierailivat kurssin oppitunnilla kertomassa siitä, kuinka psykologit hyödyntävät tilastotieteitä käytännön tutkimustyössään. Kurssilla käytettiin luokan muistikirjaa (Class Notebook), ja opiskelijat valmistelivat sinne kysymyksiä psykologeille ja ne heijastettiin sieltä näkyviin keskustelun pohjaksi. Oskari Lahtinen oli kurssin aikaan ehdokkaana kuntavaaleissa ja hän kertoi myös kuinka hyödynsi tilastotiedettä oman vaalikampanjansa markkinoinnin suunnittelussa ja optimoinnissa. Tämän jälkeen kurssilla perehdyttiin tilastotieteen käsitteisiin ja menetelmiin ja Excelin käyttöön. Excel valittiin kurssin ohjelmaksi, koska Excelin käyttö on nykyisin keskeinen työelämätaito.

SPSS:n käyttöä harjoiteltiin yliopistolla Jouko Katajiston opetuksessa hänen tilastoaineistoillaan 2 x 75 minuuttia. Päämateriaalina kurssilla oli Lauri Nummenmaan ym. kirja Tilastollisten menetelmien perusteet, sekä nettimateriaaleina Tilastokeskuksen Tilastokoulu sekä loistava löytö: Aki Taanilan ylläpitämä Akin blogi. Blogista saatiin myös. mm valmiita lisäosia, joiden avulla Excelillä voitiin tehdä asioita, joihin Excel ei normaalisti taivu. Varsinaista oppikirjaa ei ollut, vaan kaikki tehtävät, muistiinpanot, nettilinkit ym. jaettiin luokan muistikirjan kautta. Lisäarvona kurssilla oli yliopistoväen tiedollisesta pätevyydestä hyötyminen ja opetuksen saaminen SPSS:n käytössä. Lisäksi hyötynä oli saada ajankohtaista tietoa siitä, miten psykologiassa käytetään tilastotiedettä juuri nyt, ja minkälaisia muutoksia tilastollisten menetelmien käytössä psykologian alalla on tapahtumassa.

Toteutuksen osalta kurssilla opiskelijat osallistuivat aktiivisesti tietoteknisten haasteiden ratkaisemiseen. Kurssilla käytettiin sähköistä alustaa ja koko kurssin aikana kerättiin myös luokan muistikirjaan kysymyksiä, joita ei itse pystytty ratkaisemaan kysyttäväksi yliopistolla Joukolta. Ja pienenä yksityiskohtana: yksi kurssin opiskelija on töissä hotellissa ja kertoi käytännön esimerkin siitä, kuinka tarvitsee Exceliä omassa työssään. Myös arviointikriteerit ja kokeen suoritustapa mietittiin opiskelijoiden kanssa yhdessä. Opiskelijat valitsivat arviointitavaksi parikokeen. Yksi opiskelija antoi jo kesken kokeen palautetta, että koe on mukavin hänen koskaan tekemänsä koe! Opiskelijat saivat myös kokeessa valita painotuksen, painottavatko enemmän teoriaa vai Excelin käyttöä.

Keskeiset tulokset
  1. Useille opiskelijoille heräsi kurssin aikana selkeästi mielenkiinto tilastotieteisiin opinto- ja ammattialana. Alan työllisyystilanne on todella hyvä ja alalle tarvitaan runsaasti uutta työvoimaa.
  2. Opiskelijoiden tietämys tilastotieteestä ja myös psykologiasta opiskelualoina sekä tilastotieteilijöiden työllisyystilanteesta kasvoi merkittävästi.
  3. Tilastollisen ajattelun kehittyminen. Kurssi madalsi selkeästi kynnystä käyttää Exceliä monipuolisesti työvälineenä.
  4. Pysyvä kontakti yliopistoon. Matematiikan ja tilastotieteen laitoksen lehtori Jouko Katajistolle kurssiin liittyvä yhteistyö on kirjattu työtehtäviin osaksi työaikaa, mikä on edellytys pysyvälle yhteistyölle. Yhteistyön edut ovat molemminpuoliset: yliopiston puolelta yhteistyö toimii tilastotietieteiden opintojen markkinointikanavana.
Lue lisää opiskelijan kokemuksesta

Tilastotko tylsiä?

Lue lisää opettajan kokemuksesta

”Tilastotieteen opiskelijoiden työllistymisaste on 100%”

Lisätietoja

Turun kaupungin lukiokoulutus / Puolalanmäen lukio
Eija Nieminen ja Tapani Tolonen
etunimi.sukunimi@turku.fi
30.5.2017