Fysiikka lääketieteessä

Tampereella kehitettiin ja koeiltiin uutta fysiikan kurssitoteutusta, jonka tavoitteena oli kehittää yhteistyötä lukion opiskelijoiden ja lähialueen yritysten, korkeakoulujen ja sairaaloiden kanssa. Kurssin teemana oli lääketieteen fysiikka. Näin lukion loppuvaiheessa olevat opiskelijat tutustuvat sekä lääkärin ammattiin, että muihin ammatteihin, joissa fysiikan osaamista käytetään lääketieteeseen liittyen. Yhteistyökumppanit esittelivät tarjoamiaan palveluja, työmahdollisuuksia ja harjoittelupaikkoja.

Miten ja millaista yhteistyötä työelämän ja/tai korkeakoulujen kanssa konkreettisesti tehtiin?

Yhteistyö oli jaettu neljään osa-alueeseen:
1. Vierailut opiskelijaryhmänä yhteistyökumppaneilla (Silmäsairaala, Tampereen yliopistollisen sairaala TAYS Munuaiskeskus, TAYS sädehoito, Cafe Science-luento).
2. Ammattilaisten tapaaminen opiskelijaryhmänä (lääketieteellisen tekniikan diplomi-insinööri, sairaalafyysikko).
3. Tutustuminen jatko-opintopaikkoihin pienryhmissä yhteistyössä opinto-ohjauksen kanssa (Jyväskylän yliopisto esittelyyn osallistuminen, Jatko-opintopäivät Tampere-talo).
4. Lääketieteen (tai fysiikan) ammattilaisen haastattelu yksilötehtävänä ja haastattelun esittäminen opiskelijaryhmälle.

Miten opiskelijat ottivat osaa käytännön kehittämiseen sen eri vaiheissa?

Ennen vierailuja ja ammattilaisten tapaamista opiskelijat valmistelivat pienryhmissä kysymyksiä vierailukohteeseen liittyen, jolloin niitä oli helpompi esittää paikan päällä. Vierailun jälkeen opiskelijat vastasivat kysymyksiin: Mitä opit? Mikä yllätti? Mikä oli / ei ollut hyödyllistä? Vierailukohteita arvioitiin myös numeroin ja sanallisesti kurssin loppupalautteessa.

Jatko-opintopaikkoihin tutustuessa opiskelijat saivat itse valita haluamansa jatko-opiskelupaikan ja tiedekunnan. Opiskelijat  etsivät itsenäisesti tarvitsemansa tiedot ja suunnittelivat etukäteen esim. nettiä apuna käyttäen mitä tietoja tarvitsevat ja tutustuivat jatko-opintopäivien aikatauluun.  Opiskelijat toimivat 2-3 hengen ryhmissä ja valmistivat jatko-opintopaikoista saaduista tiedoista posterit, jotka ripustettiin lukion fysiikan ja kemian luokkien siipeen myös muiden opiskelijoiden nähtäviksi.

Fysiikan tai lääketieteen ammattilaisen tai opiskelijan haastattelu toteutettiin opiskelijalähtöisesti. Jokainen opiskelija hankki itse oman haastateltavansa. Tämän jälkeen kaikkien haastateltavien tittelit koottiin yhteiselle sähköiselle alustalle esim. röntgenhoitaja, lääketieteen opiskelija. Kaikki kurssin opiskelijat kirjoittivat jokaisen haastateltavan alle kysymyksiä asioista, joita halusivat tietää. Tämän jälkeen jokainen opiskelija suoritti haastattelun ja esitteli sen luokalle. Lisäksi haastattelukysymyksistä koottiin PowerPoint-esitykset, jotka jäivät koulun fysiikan opettajien käyttöön myöhempiä kursseja varten. Haastateltavien nimiä ei käytetty koko prosessin aikana.

Keskeiset tulokset
  1. Opiskelijoiden kiinnostus erilaisia ammatteja ja jatko-opintopaikkoja kohtaan.
  2. Kontaktien luominen yhteistyökumppaneihin.
  3. Materiaalia ja kokemuksia myös Sammon keskuslukion valtakunnallisten fysiikan kurssien sisällön rikastuttamiseen esim. haastattelukoonnit ja posterit.
Lue lisää käytännön kokemuksesta

Sairaalafyysikko laskee algoritmeja ja pelastaa välillisesti ihmishenkiä

Lisätietoja

Tampereen kaupungin lukiokoulutus / Sammon keskuslukio
Salla Muukki
salla.muukki@tampere.fi
1.6.2017

Liitteet

Aikataulu
Haastateltavat
Kurssipalaute