Sairaalafyysikko laskee algoritmeja ja pelastaa välillisesti ihmishenkiä

Tulevia lääkäreitä tai ehkä fyysikoita parin omakotitalon hintaisen magneettikuvantamislaitteen äärellä. Kuvattu lasin läpi.

Tamperelaiset lukiolaiset vierailivat ”Lääketiede fysiikassa” -kurssilla toukokuun alussa Tampereen keskussairaalan kuvantamiskeskuksessa. Kuvantamiskeskuksessa työskentelevät mm. sairaalafyysikot. Osastonylifyysikko Mika Kapanen kertoi työstään: ”Sairaalafyysikoiden työ saattaa olla esim. syöpähoidoissa sädehoitoannoksen laskentamallien eli algoritmien laskentaa.”

Mika Kapanen esittelee syöpähoidoissa tarvittavaa instrumenttia. Laite sijaitsee säteilyvaaran minimoimiseksi betonibunkkerissa.

Annoslaskenta-algoritmit ovat sairaalafyysikoiden käyttämä työkalu, joiden avulla määritetään sädehoitopotilaan optimaalista sädeannosta. Magneettikuvauksissa ja röntgen- sekä ultraäänikuvauksissa tarvitaan monimutkaisten instrumenttien huoltamiseen ja kalibroimiseen oma ammattikuntansa -sairaalafyysikot. Sairaalafyysikoita on Suomessa puolentoistasataa, ja koulutus vaatii vähintään lisensiaattitutkinnon sekä pitkän työn ohella opiskelun.

Sammon keskuslukion soveltavan fysiikan kurssia toteutettiin osana LukioTEKO-hanketta. Opettaja, lehtori Salla Muukin mukaan valinnaiskurssin oppilaita kiinnostaa joko ”lääkis” tai teknillinen korkeakoulu. Tämän vuoksi kurssi toteutetttin vierailemalla bioteknologian yrityksissä, ja viimeinen vierailukohde oli juuri TAYSin kuvantamiskeskus. Nimettömänä pysytelleen opiskelijan mukaan ”tällaiset kurssit antavat kurkistuksen sairaalan arkeen, jossa ehkä oon isona duunissa.” Opinto-ohjauksellisesta näkökulmasta oli huomattavaa, että erityisesti ns. ”high-tech”-aloilla lopullinen pätevyys ammattiin ei tule oppilaitoksesta vaan työssä pätevöitymällä. Sairaalafyysikoilla jatkokoulutus työn ohessa on kaksi vuotta.

Pentti Koivisto, LukioTEKO-koordinaattori, Tampereen lukiokoulutus