Ytojen monipuoliset toteutusmahdollisuudet

365/12 – aina avoin ammatillinen oppilaitos –hanke on elinkaarensa parhaimmassa ja kiihkeimmässä toteutusvaiheessa. Tavoitteet ovat nyt kirkkaina toimijoiden mielessä: on ehditty kokeilla monenlaisia toteutuksia ja uudenlaisia innovaatioita on vielä ilmassa.  Omnian hankkeen yhtenä kärkenä on yhteisten tutkinnon osien (ytot) kehittäminen reformissa osana yksilöllisiä opintopolkuja.  Toinen kärki on kehittää yrittäjyysopintojen ympärille mallinnettua oppimisympäristöä ja sen tarjontaa aikaisempaa joustavammaksi ja laajemmaksi valikoimaksi.

YTO – arsenaali

Ammatillisessa peruskoulutuksessa niin nuoret kuin aikuiset opiskelevat yhteisiä tutkinnon osia yhteensä 35 osaamispistettä, joista pakollisten opintojen laajuus on 19 osaamispistettä ja valinnaisten 16 osaamispistettä, huomioiden tietysti aikaisempi osaaminen, joka tunnistetaan ja tunnustetaan.

Ytot ovat useasti haaste opiskelijoille ja tähän haasteeseen ovat hankkeen kehittäjäopettajat etsineet ratkaisuja. Hankkeessa toimii kuusi asiantuntijaopettajaa ja yleissivistävien aineiden opettajia Omniassa on 80. Kyseessä on siis iso joukko opettajia, jotka ovat varsinaista ja välillistä hankkeen kohderyhmää! Hankkeen asiantuntijaopettajat ovat oman aineensa asiantuntijoita, jotka kehittävät oman aineensa erilaisia toteutuksia, mutta samalla he toimivat kaksoisroolissa nk. agenttina/koordinaattoreina omissa oppiaineryhmissä.

Kehittämistyön isoina tuloksina on jo nyt tässä vaiheessa opetushenkilöstön pedagogisten ja digitaalisten taitojen kasvaminen, verkko-ohjausosaamisen ja tiimi- ja yhteisopettajuuden lisääntyminen sekä erityisesti avoin ja jakava toimintakulttuuri on syntymässä. Myös opiskelijoiden suoritukset verkkototeutuksissa ovat lisääntyneet.

Ytojen erilaisia toteutuksia on kehitetty ja opiskelijoille on tarjolla erilaisia toteutuksia.  Arsenaalissa on pakollisia ja valinnaisia verkkototeutuksia (non-stop, ohjattu), työelämälähtöisiä toteutuksia, yto- ja ammatillisten integraatio toteutuksia (kokkikillassa). Suunnitteilla on pakolliset työelämälähtöiset toteutukset soten oppisopimusopiskelijoille. Oppisopimusopiskelijat (yhteensä 50 opiskelijaa) suorittavat kasvun ja osallisuuden edistämisen sekä hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen tutkinnon osissa työpaikoilla kaikki pakolliset ytot.

Uutena toteutuksena on suunnitteilla monialainen valinnainen yto, jossa teemana on ilmastonmuutos ja se toteutetaan pakohuonepelinä. Toteutus on kolmen osaamispisteen laajuinen ja muodostuu taide ja luovasta ilmaisusta, yhteiskunnassa ja kansalaisena toimimisesta ja kestävän kehityksen edistämisestä.

Näillä erilaisilla toteutuksilla mahdollistamme opiskelun ajasta ja paikasta riippumatta ja hankkeen kiteytys nopeammin, paremmin ja ketterämmin toteutuu käytänössä.

Teksti: Jaanamari Torniainen, Omnia