Osallistamalla kohti aina avointa ammatillista oppilaitosta

365/12 – Aina avoin ammatillinen oppilaitos -hankkeen yhtenä tavoitteena on opiskelijoiden, työelämän edustajien sekä opetus- ja ohjaushenkilöstön jatkuva osallistuminen hankkeen toimenpiteiden suunnitteluun, toteutukseen ja toimivuuden arviointiin. Hankkeen arviointi- ja kehittämispäivä pidettiin Tampereen seudun ammattiopisto Tredun tiloissa 5.2.2019, jolloin päivän teemana oli osallisuus hankkeessa.

Aamupäivän aikana saimme alustuksen teemaan, kun kuntademokratian kehittämispäällikkö Antti Leskinen kertoi osallistumisesta käytännössä. Pääsimme myös testaamaan venn-diagrammi-menetelmää ja pian Tampere-teemaista seinää koristivatkin kiekot täynnä hyviä ajatuksia ja ideoita. Ennen lounasta saimme vielä kuulla HOI! – Hyvinvointia, osallisuutta ja intoa ammatilliseen koulutukseen -hankkeen tavoitteista, toimenpiteistä ja siitä, kuinka osallisuus on huomioitu HOI!-hankkeessa.

Iltapäivän workshop-osuudessa lähdettiin suunnittelemaan, kuinka 365/12-hankkeessa lähdetään osallistamaan hankkeen kohderyhmää. Tavoitteena oli ideoida konkreettisia toimenpiteitä ja suunnitelmia osallistamisen tueksi. Syntyi mm. ajatus kiertokävelyn toteuttamisesta Turun Oppimoissa. Lopuksi pohdittiin vielä tuloksien tuotteistamista ja sitä, kuinka tulokset saadaan parhaiten esiin.

Kiitos vielä kaikille puhujille ja osallistujille antoisasta päivästä osallisuuden parissa!

Kirjoittanut:
Annina Laaksonen