Millainen on tulevaisuuden ammatillinen oppilaitos?

Millainen on ammatillinen oppilaitos, jossa opiskelu on aina mahdollista ajsta ja paikasta riippumatta? 365/12 – Aina avoin ammatillinen oppilaitos -hankkeessa etsitään vastausta tähän kysymykseen. Tavoitteena on kehittää 365/12-malli ammatillisesta oppilaitoksesta, jossa opiskelu on aina mahdollista ajasta ja paikasta riippumatta. Mallin sisällön voi kiteyttää kolmeen sanaan: nopeammin, paremmin, ketterämmin.

Uusi malli mahdollistaa entistä nopeamman opiskelun ja työelämään siirtymisen sekä välittömän reagoinnin uusiin tilanteisiin. Lisäksi malli tehostaa yritysten kanssa tehtävää yhteistyötä, tavoitteena uusien innovaatioiden ja liiketoimintaideoiden syntyminen. Mallin avulla parannetaan myös ammatillisen koulutuksen läpäisyä sekä opiskelijoiden, opettajien, ohjaajien ja työelämän edustajien osaamista.

Tavoitteen saavuttamiseksi hankkeessa kehitetään erilaisia fyysisiä ja virtuaalisia oppimisympäristöjä, joissa opiskelijat ja työelämä kohtaavat entistä helpommin ja joissa oppiminen on sujuva jatkumo henkilökohtaisten suunnitelmien mukaan. Uusien oppimisympäristöjen kautta hanke auttaa synnyttämään myös uudenlaista yhteisöllisyyttä, jota tarvitaan kun entistä yksilöllisempien valintojen kautta vanhat staattiset yhteisöt menettävät merkitystään.

365/12-malli koostuu seuraavista kehittämisen kärjistä:
• yritys-oppilaitosyhteistyö uusien innovaatioiden ja liiketoimintaideoiden luojana
• yrittäjyys vahvana osana opintoja
• työelämän tarpeista muodostettavat monialaiset opintopolut
• virtuaaliset ja digitaaliset opinnot osana oppimista
• osaamiskeskukset opintojen ohjauksen ja opetusmenetelmien tukena
• työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja ohjauksen kehittäminen digitaalisin välinein

Hankkeen varsinaiseen kohderyhmään kuuluvat yritykset, TKI-organisaatiot, kolmannen sektorin toimijat ja toteuttajaorganisaatioiden opiskelijat sekä opetus- ja ohjaushenkilöstö. Hankkeen tuloksena syntyy 365/12- malli, jossa yhdistyvät opiskelijoiden itseohjautuvuuden, ohjauksen, osallistamisen, työelämäyhteistyön ja uusien oppimisympäristöjen hyvät käytännöt ja toimintamallit, jotka puolestaan mahdollistavat uusien liiketoimintaideoiden syntymisen.

1.12.2017 alkava ja 31.5.2020 päättyvä hanke toteutetaan valtakunnallisena yhteistyönä, johon osallistuvat Turun kaupungin sivistystoimiala, Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia, Tampereen seudun ammattiopisto Tredu sekä Oulun seudun koulutuskuntayhtymä OSEKK.

Hanke on osa Suomen kuuden suurimman kaupungin yhteisen 6Aika-strategian toteutusta. 6Aika-strategian hankkeet ovat aina vähintään kahden toimijan yhteishankkeita ja niiden tavoitteena on synnyttää Suomeen uutta osaamista, liiketoimintaa ja työpaikkoja.

Annina Laaksonen

Projektipäällikkö