Toimintakortit aineenopettajille

Kuopion lukiokoulutuksessa kehitettiin toimintakortteja auttamaan aineenopettajia ja antamaan heille konkreettinen työväline opiskelijoiden tukemiseen sekä erilaisten oppijoiden kohtaamiseen.

Mistä on kyse?

Toimintakortit kehitettiin opettajan apuvälineiksi arjen kohtaamisiin erilaisten oppijoiden kanssa työskenneltäessä. Kortit ovat helposti saatavilla sähköisesti ja ne tarjoavat yksiselitteisessä muodossa nopean tuen opettajille tarpeen vaatiessa. Opettaja pääsee kortin ohjeiden avulla ongelmatilanteissa nopeasti eteenpäin.

Toimintakorttien aihealueet valittiin opiskeluhuollon ja opettajien esittämistä tarpeista. Aihealueiden (mm. sosiaalinen jännittäminen, kielelliset erityisvaikeudet, suomi toisena kielenä, ADHD, paniikkikohtaus, uupumus) valinnassa otettiin huomioon LOPS 2021:n ja uuden lukiolain edellytykset tuen järjestämisestä. Kortit laadittiin moniammatillisessa yhteistyössä aineenopettajien, kuraattoreiden ja psykologien kesken. Kaikki lukion opettajat perehdytetään korttien käyttöön ja käyttöönottoa helpottamaan laaditaan myös pieni ohjevideo.

Mitä hyötyä käytäntö tuo lukion toimintaan?

Käytäntö helpottaa opettajan työtä arjen ongelmatilanteissa. Toimintakorttien avulla erilaisiin tilanteisiin sopivat ohjeet myös muotoutuvat helposti pysyviksi työkaluiksi. Toimintakorttien käyttöönottaminen on vaivatonta, eikä se vaadi käytännössä taloudellisia resursseja.

Avaa Toimintakortit tästä (pdf)

Katso webinaari: https://dreambroker.com/channel/3bq81la9/0v2dszpe

Kuopion lukiokoulutus