Mentoriohjausmalli

Helsingin Englantilaisen koulun lukiossa kehitettiin mentoriohjausmalli, jonka tavoitteena on tarjota toimintarakenne opiskelijoiden tuen tarpeiden huomaamiseen ja kirjaamiseen sekä opiskelijoiden jaksamisen ja hyvinvoinnin tueksi. Toimintamallissa opettajat toimivat pienryhmien mentoriohjaajina ja tapaavat ryhmiään usein ja säännöllisesti.

Mistä on kyse?

Mentoriohjelmassa opiskelijat jaetaan pienryhmiin, joissa mentoriohjaaja tapaa opiskelijoitaan useammin ja tutustuu heihin paremmin. Näin myös ohjaaminen ja avun antaminen helpottuvat. Mentorit toivoivat voivansa saada omaan ryhmäänsä niitä opiskelijoita, jotka olisivat mukana myös mentorin opettaman aineen opetuksessa.

Uusista lukionsa aloittavista opiskelijoista muodostetaan yhteensä kuusi noin kymmenen hengen mentoriryhmää. Toisena lukiovuonna mentoriryhmien koko kasvaa noin 20 opiskelijaan, koska muuten opettajia ei riitä uusien lukiolaisten mentoreiksi.

Tarkoituksena oli luoda malli, jossa tuen tarpeet kirjataan ylös heti opiskelijoiden aloittaessa opintonsa, ja samalla opettajille on tarjolla materiaalia ja toimintarakenne, joka helpottaa heidän työtään. Materiaalien pääpaino on eri aineiden opiskelutekniikoissa, opintojen aikatauluttamisessa, hyvinvointiin ja jaksamiseen liittyvissä sivustoissa ja sovelluksissa, omien vahvuuksien ja voimavarojen kartoittamisessa sekä erilaisten tukea tarjoavien järjestöjen linkkijakoina.

Opettajille luotiin uusi perusteellisempi alkukysely, sekä välikysely, joka tehdään ensimmäisen kerran ennen joulua, ja kaikki opiskelijat vastaavat kyselyyn viimeistään tammikuun aikana. Kyselyn avulla saadaan esille oppimiseen liittyvät tarpeet, sekä myös muut oppilashuollolliset tukitarpeet, kuten esimerkiksi nukkumisen, mielialan ja sosiaalisten suhteiden haasteet. Kysely on suunniteltu niin, että siihen vastaaminen on mahdollisimman vaivatonta, kyselyn täyttäminen onnistuu omasta kännykästä, ja vastaaminen on anonyymia.

Mentorit tapaavat oman ryhmänsä opiskelijat ainakin kerran syksyn aikana kahdenkeskisissä keskusteluissa. Opiskelijat opitaan tuntemaan kokonaisvaltaisemmin, ja taustasyitä heidän toiminnalleen osataan paremmin tulkita ja ymmärtää. Opiskelijalle tulee tunne siitä, että hän on tärkeä, ja hänestä ollaan aidosti kiinnostuneita. Mentori auttaa opiskelijaa asettamaan tavoitteita ja kannustaa niiden saavuttamisessa.

Mitä hyötyä käytäntö tuo lukion toimintaan?

Mentorimalli on toimiva, uusi ohjauksen ja tuen malli. Mentorit tutustuvat paremmin ryhmänsä opiskelijoihin ja he osaavat reagoida opiskelijoiden kohtaamiin haasteisiin nopeammin kuin perinteisessä ryhmänohjauksessa. Mentoriohjausmalli vaatii enemmän aikaa ja paneutumista kuin perinteinen ryhmänohjaus siitä huolimatta, että opiskelijoita on vähemmän ohjattavana. Tämä pitää siis huomioida resurssoinnissa.

Opiskelijoille on ollut merkittävää, että perinteinen ryhmänohjaus on korvattu mentoriryhmien yhteisillä ja yksilöllisillä tapaamisilla ja opiskelijat ovat saaneet pysyvät pienryhmät, jotka kokoontuvat opettajan johdolla säännöllisesti koko lukion ajan. Opiskelijat opitaan tuntemaan kokonaisvaltaisemmin, ja taustasyitä heidän toiminnalleen osataan paremmin tulkita ja ymmärtää. Opiskelijalle tulee tunne siitä, että hän on tärkeä, ja hänestä ollaan aidosti kiinnostuneita. Mentori auttaa asettamaan tavoitteita ja kannustaa niiden saavuttamisessa.


Katso webinaari toimintamallista: https://dreambroker.com/channel/3bq81la9/ac3al3hm

Mentorimallin vuosikello: Klikkaa kuvaa suuremmaksi

Lue lisää hankkeen blogista:

Englantilaisen koulun mentoriohjausmalli


Lisätietoja

The English School
Elli-Noora Suokas & Riikka Majuri
etunimi.sukunimi@engs.fi