Matematiikan lähtötaitotesti Origo

Osana TASE-hanketta kehitettiin ammatillisen koulutuksen, Turun lukiokoulutuksen ja Turun yliopiston yhteistyönä peruskoulun matematiikan osaamisen tasoa mittaava lähtötasotesti Origo yliopiston Ville-oppimisympäristöön. Testin tekevät Turussa sekä ammatillisessa koulutuksessa että lukiokoulutuksessa aloittavat uudet opiskelijat.

Mistä on kyse?

Testi pohjautuu perusopetuksen yhdeksännen luokan matematiikan OPSin keskeisiin sisältöihin. Tavoitteena on kartoittaa opiskelijan perusopetuksen matematiikan sisältöjen hallitseminen ja osaaminen toiselle asteelle siirtyessään.

Testin tehtävät ovat rakenteeltaan puumallisia. Puumallissa oikeilla vastauksilla tehtävät haarautuvat vaikeampiin tehtäviin ja väärillä helpompiin. Tällöin saadaan tietoa sekä niistä jotka tulevat tarvitsemaan tukea matematiikan opinnoissaan että lahjakkaista. Puumallit on luotu eri aihealueista. Aihealueita on kaiken kaikkiaan kahdeksan: Negatiiviset luvut, Desimaali- ja murtoluvut, prosentit, potenssit, polynomit, funktiot, yhtälö ja geometria.

Mallin etuna on lisäksi se, että tällöin saadaan huomattavasti pienemmällä tehtävämäärällä testattua sama asia kuin isolla määrällä perinteisiä tehtäviä. Tällöin testin pituus on miellyttävä ja silti siitä saadaan paljon informaatiota opettajalle. Lisäksi motivaatiota testin tekemiseen lisää se, että kaikki saavat tehdä oman taitotasonsa mukaisia tehtäviä.

Testi tehdään yhden matematiikan oppitunnin aikana ja tulokset ovat saatavilla välittömästi testin tekemisen jälkeen. Testi on mahdollista tehdä opiskelijan omalta koneelta.

Mitä hyötyä käytäntö tuo lukion toimintaan?

Opiskelijan matematiikan osaamisen taso on tärkeää selvittää, jotta mahdollisia puutteita pystytään nopeasti ja tehokkaasti paikkaamaan toisella asteella. Testin tulosten avulla voidaan a) ohjata opiskelijat tehokkaammin heidän osaamistaan vastaamiin opintoihin ja/tai b) tarjota opiskelijoille heidän tarvitsemaansa tukea, ohjausta tai lisäopintoja oman tavoitteen saavuttamiseksi. Testin voivat ottaa käyttöön kaikki, joilla on tunnukset Turun yliopiston ViLLE-oppimisympäristöön.

Katso Origo-testiä esittelevä video tästä.

Lue lisää TASE-hankkeesta:

TASE – Toisen asteen oppimateriaalikustannusten alentaminen