Mentoriohjausmalli

Helsingin Englantilaisen koulun lukiossa kehitettiin mentoriohjausmalli, jolla on korvattu perinteinen ryhmänohjaus. Toimintamallissa opettajat toimivat pienryhmien mentoriohjaajina ja tapaavat ryhmiään tai ryhmänsä opiskelijoita usein ja säännöllisesti. Tarkoituksena on, että ensimmäisen vuositason mentoriryhmät ovat pienempiä, noin 10 hengen ryhmiä, jolloin mentoriohjaaja eli opettaja voi paremmin tutustua opiskelijoihinsa. Tavoitteena on, että mentoriohjaaja pysyisi samana koko lukion ajan.

Mistä on kyse?

Mentoriohjelmassa opiskelijat jaetaan pienryhmiin, joissa mentoriohjaaja tapaa opiskelijoitaan useammin ja tutustuu heihin paremmin. Näin myös ohjaaminen ja avun antaminen helpottuvat. Mentorit toivoivat voivansa saada omaan ryhmäänsä niitä opiskelijoita, jotka olisivat mukana myös mentorin opettaman aineen opetuksessa.

Uusista lukionsa aloittavista opiskelijoista muodostetaan yhteensä kuusi noin kymmenen hengen mentoriryhmää. Toisena lukiovuonna mentoriryhmien koko kasvaa noin 20 opiskelijaan, koska muuten opettajia ei riitä uusien lukiolaisten mentoreiksi. Mentoriohjaajat koulutetaan tehtäväänsä sekä lukiossa on myös vastuumentori, joka koordinoi toimintaa ja kutsuu mentorit yhteisiin suunnittelukokouksiin.

Mentorit tapaavat oman ryhmänsä opiskelijat ainakin kerran syksyn aikana kahdenkeskisissä keskusteluissa. Opiskelijat opitaan tuntemaan kokonaisvaltaisemmin, ja taustasyitä heidän toiminnalleen osataan paremmin tulkita ja ymmärtää. Opiskelijalle tulee tunne siitä, että hän on tärkeä, ja hänestä ollaan aidosti kiinnostuneita. Mentori auttaa asettamaan tavoitteita ja kannustaa opiskelijaa niiden saavuttamisessa.

Mitä hyötyä käytäntö tuo lukion toimintaan?

Mentorimalli on toimiva, uusi ryhmänohjauksen malli. Mentorit tutustuvat paremmin ryhmänsä opiskelijoihin ja osaavat reagoida opiskelijoiden kohtaamiin haasteisiin nopeammin kuin perinteisessä ryhmänohjauksessa. Mentoriohjausmalli vaatii enemmän aikaa ja paneutumista kuin perinteinen ryhmänohjaus siitä huolimatta, että opiskelijoita on vähemmän ohjattavana. Tämä pitää siis huomioida resurssoinnissa.

Opiskelijoille on ollut merkittävää, että perinteinen ryhmänohjaus on korvattu mentoriryhmien yhteisillä ja yksilöllisillä tapaamisilla ja opiskelijat ovat saaneet pysyvät pienryhmät, jotka kokoontuvat opettajan johdolla säännöllisesti koko lukion ajan. Opiskelijat opitaan tuntemaan kokonaisvaltaisemmin, ja taustasyitä heidän toiminnalleen osataan paremmin tulkita ja ymmärtää. Opiskelijalle tulee tunne siitä, että hän on tärkeä, ja hänestä ollaan aidosti kiinnostuneita. Mentori auttaa asettamaan tavoitteita ja kannustaa niiden saavuttamisessa.

Katso webinaari toimintamallista: https://dreambroker.com/channel/3bq81la9/ac3al3hm

Mentorimallin vuosikello: Klikkaa kuvaa suuremmaksi

Lue lisää hankkeen blogista:

Englantilaisen koulun mentoriohjausmalli

The English School