Liikuntatutor

Liikkuva toinen aste -hankkeessa kehitettiin Liikuntatutor-kurssi, jossa lukio-opiskelijoista koulutetaan liikuntatutoreita. Liikuntatutorit kasvattavat, kannustavat ja tutustuttavat muita lukion opiskelijoita liikuntaan ja liikunnalliseen opiskeluarkeen.

Kurssi on yhden lukuvuoden pituinen ja näin ollen kurssin opiskelijat toimivat liikuntatutoreina koko vuoden ajan. Kurssi kulkee palkkien ulkopuolella.

Kurssin tavoitteena on kehittää koulun toimintakulttuuria ja viihtyvyyttä lisäämällä liikettä ja aktiivisuutta koulupäiviin. Opiskelijat saavat kurssilla valmiuksia suunnitella, organisoida ja ohjata tempauksia, kampanjoita, tauko- sekä välituntiliikuntaa opiskeluyhteisölleen. Sisällöt tarkennetaan yhdessä ryhmän kanssa. Opiskelija saa kurssista suoritusmerkinnän.

Kurssia mainostettiin koululla, Wilmassa sekä siitä pidettiin lyhyt välitunti-info kaikille kurssista kiinnostuneille. Kurssin vastuuopettajat pitivät aloitusinfon kaikille liikuntatutoritoiminnasta kiinnostuneille opiskelijoille. Infossa käytiin läpi kurssin sisältöä ja toimintaa yleisesti. Liikuntatutoreiksi haluavat opiskelijat otettiin kurssille, jonka rakenne on seuraava:

Liikuntatutor-koulutus 3h: Vastuuopettajat kouluttavat iltapäivän pituisessa koulutuksessa liikuntatutorit tehtäväänsä.

Suunnittelupalaveri 1,5h: Ennen varsinaista toiminnan aloittamista vastuuopettajat ja liikuntatutoropiskelijat kokoontuvat yhteiseen aivoriiheen, jossa suunnitellaan liikuntatutoreiden pitämää toimintaa lukuvuoden aikana. Tämä on vapaampaa suunnitteluaikaa.

Taukojumppapalaveri 1,5h ja ennakkotehtävä: Fokusoitunut palaveri siitä, millaista taukojumppaa tullaan pitämään ja miten arjessa uskaltaa taukojumpattaa opiskelukavereita erilaisissa tapahtumissa ja tempauksissa.

Suunnittelun jälkeen alkaa liikuntatutortoiminta, joka sisältää:

Liikuntavälituntivalvonnat (5 kpl/tutor) ja -ohjaukset: Yksi keskeisin osa liikuntatutorin tehtävää. Liikuntatutor pitää välituntisin liikunnallista ohjelmaa. Liikuntavälitunteja on 2 kertaa viikossa.

Viikkotehtävien (2 kpl/tutor) suunnittelu ja toteutus: Liikuntatutorilla on satunnaisesti erilaisia joko viikko- tai kuukausitehtäviä. Ne ovat pieniä tempauksia, joita suunnitellaan yhdessä vastuuopettajien ja opiskelijoiden kesken.

Liikuntailtapäivän suunnittelu ja toteutus: Liikuntailtapäivä on esimerkiksi koeviikon viimeisen koepäivän iltapäivänä järjestettävä liikunnallinen iltapäivä, joka pidetään koulun salissa.

Taukojumppien (10 kpl/tutor) suunnittelu ja ohjaus

Iltapäivätoiminnan suunnittelu ja toteutus

Välituntipalaverit (12 kpl)

Seurantapalaveri 1,5h

Loppupalaveri 1,5h

Kurssin ohjelmaa ja sisältöä voi muokata helposti koulukohtaisesti ja kehittää ohjelmaa oman lukion tarpeiden pohjalta.

Katso esimerkkivideo liikuntatutoreiden vinkistä yo-kokeiden taukojumpaksi tästä

Turun lukiokoulutus
Peppi Poikkeus